Siirry pääsisältöön

JULKAISUT


Oppiainekokonaisuuksittain opettaminen ammatilliseen koulutukseen valmentavassa ja kuntouttavassa opetuksessa ja ohjauksessa

Opinnäytetyö, Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu, toukokuu 2013. Saha, Eeva

Julkaisun pysyvä osoite on http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711120  

http://publications.theseus.fi/handle/10024/60593 


Tuntijakouudistus unohti draaman oppiaineena

Sisältyy julkaisuun: Kasvatus : Suomen kasvatustieteellinen aikakauskirja 44 (2013) : 2, s. 205-211

Tekijät:
Aineistotyyppi: Artikkeli
Julkaistu: 2013
Kieli: suomi
Sarja: Puheenvuoroja
Aiheet:
ISSN: 0022-927X
Tagit: Lisää tagi
Ei tageja

Huom! Tämä teksti kokonaisuudessaan löytyy myös oman blogini etusivun kautta Kesäkuun 2013 teksteistä.

https://ktl.jyu.fi/julkaisut/kasvatus/arkisto/sisltjapuheenvuorot.pdf

Artikkeliin viitataan:
http://www.oph.fi/ops2016/103/0/opetussuunnitelmat_kasvatus-lehden_uusimmassa_numerossa

Pro gradu -työ: 

Draamakasvatus kuntoutusmenetelmänä maahanmuuttajataustaisilla lapsilla

 Tampereen yliopisto, teatterin ja draaman tutkimus, toukokuu 2009.

Löytyy sähköisenä esim:
 
http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu03801.pdf

http://www.kuntoutusportti.fi/portal/fi/tarkennettu_haku/?action=viewpublication&docid=2090

Tekijä: Ruokolainen, Eeva-Kaisa
Julkaisun nimi: Draamakasvatus kuntoutusmenetelmänä maahanmuuttajataustaisilla lapsilla pdf
Julkaisija: Tampereen yliopisto. Tampere
Sivumäärä: 81 s.
Julkaisuvuosi: 2009
Opinnäytetyö: Pro gradu -työ. Tampereen yliopisto. Taideaineiden laitos, teatterin ja draaman tutkimus.
Kieli: suomi
Asiasanat: lapset; kuntoutuminen; maahanmuuttajat; ohjaus; pakolaiset; integraatio; kuntoutusmenetelmät; opinnäytteet; pro gradu -tutkielmat; draamapedagogiikka; draamakasvatus; kotoutuminen
Huomautus:

Myös paperimuodossa

 

2007 DOKUMENTTIELOKUVA KRISTALLIKOROT OLOHUONEESSA

Käsikirjoitusta, leikkausta, kuvausta Raisa Fosterin kanssa.

 http://www.raisafoster.com/2013/06/14/mita-katsoja-saa-taiteestani

Annu - pakko nauraa 2006

Autismi- ja Aspergerliiton julkaisema  autismin ensitieto DVD.


Annu - pakko nauraa -DVD kertoo esimerkkien kautta erilaisen mutta onnellisen 9-vuotiaan Anna-Liisan elämästä. DVD sisältää puolen tunnin dokumentin, videoita Annun kotikuntoutuksesta, sisaruksista ja opintiestä sekä valokuva-albumin. DVD sisältää myös kattavan tietopaketin autismista.
DVD soveltuu ensitiedoksi perheille, jotka kuulevat lapsensa diagnoosista. Se on myös laaja ja ajankohtainen tietopaketti kaikille muillekin, jotka kohtaavat autistisen ihmisen. Se soveltuu myös opetusmateriaaliksi ja keskustelun avaajaksi.

ANNU - pakko nauraa. Autismin ensitieto DVD. Julkaisija Autismi- ja Aspergerliitto ry, 2006. 
Tuotanto: Mediaporras/Juha Siirtola. Kuvas: Leena Lehti. Äänet: Reko Rintamäki. Leikkaus: Jari Hakola.
Dolly grip: Tero Salonen. DVD-koodi: Mika Vuorinen. Ohjaus ja käsikirjoistus: Eeva-Kaisa Ruokolainen.
Kokonaiskesto 82 min. Sopii kaikille TV-kuvaformaateille. Ruotsinkielinen tekstitys. Hinta a 20 euroa.

Lainattavissa myös esimerkiksi useimmista kirjastoista seuraavan kaltaisin hakusanoin:

Nimeke:Annu - pakko nauraa : autismi ensitieto DVD
Kielet:Suomi
Pääsana:ANNU
Aineistotyyppi:Videotallenne
Yhteisötekijä:Autismi- ja Aspergerliitto; Mediaporras
Julkaisutiedot:Tampere : Autismi- ja Aspergerliitto, 2005
Ulkoasu:82 min.
Asiasanat:dvd-levyt; autismi; ensitieto

http://finnahallinta.kansalliskirjasto.fi/finna/kansalliskirjasto/Kyytitesti/Record/kyyti.0FDD7AB6-B475-4558-A9FF-B9BACEE4F191



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LASTEN OMA TAIDENÄYTTELY

On monessa mielessä tärkeää, että lasten tekemää kulttuuria arvostetaan ja sitä tuodaan aikuisille näkyvässä muodossa esiin. Myös lasten itsetunnolle on erittäin tärkeää, että heidän tekemänsä työt, esimerkiksi maalaukset tai piirustukset arvotetaan oikeiksi ”taideteoksiksi”, joita tulee kohdella ja hyvin ja jotka päätyvät oikeasti esille.  Myös tekemiseen tulee lisää motivaatiota kun lapset tietävät, että työt päätyvät esille, esitykset esitetään oikealle yleisölle jne.  Se, että omat vanhemmat näkevät huolella tehtyjä töitä herättää erityistä ylpeyttä. Me aikuiset olemme jälleen tärkeässä asemassa:  jo päiväkoti-ikäisille voidaan opettaa uusia taitoja ilman, että he kokevat epäonnistuneensa missään. Olen nähnyt lapsia, jotka ryttäävät todella hienoja piirustuksiaan niiden ”mentyä pilalle”. Toisenlaisella ajattelutavalla lapset hyväksyisivät työnsä vaikka pitäisivätkin jotain kohtaa työssään ”epäonnistuneena”. Oman kädenjäljen hyväksyminen ja sen a...

Korona-ajan Decamerone

Sain kunnian olla mukana näin hienossa projektissa kolmella novellillani Iltalenkki, Aamu ja Kansalaisopisto. Novellit löytyvät edelleen projektin sivuilta https://koronadecamerone.blogi.net/blog/ mutta mikäpä olisi mukavampaa kuin tutustua lähes nelisataa sivuiseen teokseen myös kirjana ! Korona-ajan Decamerone on 100 tarinan kokoelma koronakeväältä 2020. Tarinoita on 10 eri teemasta, 51 kirjoittajan tekeminä. Jokaisella heillä oli halu kertoa tarinoita, jakaa muille pieni pala itseään ja tapaansa nähdä maailmaa. Poikkeusolot ovat nostaneet esiin monenlaisia fiktiivisiä tarinoita, mutta myös omakohtaisia kipeitä muistoja. Tarinoiden joukossa on läkähdyttävää riemua, herkkyyttä sekä pelkoa tuntemattoman uhkan edessä. Johdantoja teemoihin ovat kirjoittaneet Anitta Ahonen/ Erilainen, normaali arki, Paulina Ahokas/yhteisöllisyys, Hannu Lauerma / Rakkaus, Rosa Meriläinen / Vapaus, Nina Mikkonen / Selviytyminen, Markku Ojanen / Pysähtyminen, Kati Outinen / Epävarmuus, Panu Rajala/ Itsekkyys...

Mitä muistat ala-asteen tai yläasteen historian tunneilta?

Minä en juurikaan mitään. Tiedän kuitenkin keinon, jonka avulla historiallisten tapahtumien ja ihmisten muistaminen voisi olla helpompaa. Ilokseni saimme koululle rauhankoulun 2-osaisen draamatyöpajan vetäjineen. Kaksi ohjaajaa veti läpi toiminnallisia draamaharjoituksia sisältävän kokonaisuuden Rosa Parksistam historiallisesta henkilöstä, jonka tarinan uskon muistavani tästä eteenpäin hyvinkin tarkkaan. Suosittelen rauhankoulun toimintakokonaisuuksia lämpimästi kaikille Helsingin, Tampereen, Turun ja Vaasan alueen opettajille ”tavallisen” luokkaopetuksen vastapainoksi. Vaikka draamatyöpaja työskentelymuotona kuulostaisi vieraalta on kokonaisuus rakennettu niin, että osallistujat voivat osallistua omalla haluamallaan aktiivisuudella eikä keneltäkään esimerkiksi odoteta erikoisia näyttelijäntyön taitoja. Mukana oleminen ja toiminnan seuraaminen riittävät, käytetyt tekniikat osallistavat osin huomaamatta ja osin oman halun mukaan. K.O kokonaisuudesta kerrotaan Rauhankoulun www-sivu...