Siirry pääsisältöön

VOIMADRAAMAA

Tästä voit tutustua esikoiskirjaani VOIMADRAAMAA



Kuvaus kirjasta

VOIMADRAAMAA on tarkoitettu käytännön työvälineeksi ohjaajalle, joka haluaa hyödyntää draaman voimauttavia ja kuntouttavia elementtejä omassa työssään. Kirjassa annetaan perustietoa voimauttavan draaman ohjaamisesta ja käytännön vinkkejä painottuen erityistä tukea tarvitsevien osallistujien tukemisesta työskentelyn aikana.

Kirjan 8 valmista, erilaisille ryhmille sovellettavissa olevaa draamakokonaisuutta, käsittelevät monikulttuurisuutta, pelkoja, toden ja epätoden rajaa, itsetuntoa, erityistä tukea tarvitsevan lapsen sisaruksena olemisen ristiriitoja, syömishäiriöstä toipumista, koulukiusaamista ja masentuneen nuoren tukemista. Kaksi draamakokonaisuutta on suunniteltu aikuisryhmille esimerkiksi sosiaalialan oppilaitoksissa käytettäviksi, yhdessä draamakokonaisuudessa opastetaan draamatyöskentelyn strukturoimiseen kuvien avulla.



Pakettiin kuuluu kirjan lisäksi Harjoituspussi-vihkonen, joho on koottu harjoituksia tunteiden käsittelyyn, luottamuksen parantamiseen ja itseilmasun, itseluottamuksen sekä itsetuntemuksen lisäämiseen. Harjoituksien yhteydessä mainitaan harjoitukseen liitettäviä oppimisalueita ja kuntoututuksellisia tavoitteita. Vihkonen on tehty kirjan lisämateriaaliksi, mutta se toimii myös ideapakettina ilman emokirjaa.
Lisäksi paketissa on 3 korttipakkaa * strukturointikortit ’Maailman pallot’ draamakokonaisuuteen sekä *eläinkortit ( 16 kpl) ja *tunnekortit (16 kpl) . Kuvittajana Ipana Impro-kirjasta tuttu ErjaAlander.









Kirjan tilaukset käyvät kätevimmin (ja edullisimmin) kustantajan kautta.

http://draamatyo.fi/kirjat/voimadraamaa/




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LASTEN OMA TAIDENÄYTTELY

On monessa mielessä tärkeää, että lasten tekemää kulttuuria arvostetaan ja sitä tuodaan aikuisille näkyvässä muodossa esiin. Myös lasten itsetunnolle on erittäin tärkeää, että heidän tekemänsä työt, esimerkiksi maalaukset tai piirustukset arvotetaan oikeiksi ”taideteoksiksi”, joita tulee kohdella ja hyvin ja jotka päätyvät oikeasti esille.  Myös tekemiseen tulee lisää motivaatiota kun lapset tietävät, että työt päätyvät esille, esitykset esitetään oikealle yleisölle jne.  Se, että omat vanhemmat näkevät huolella tehtyjä töitä herättää erityistä ylpeyttä. Me aikuiset olemme jälleen tärkeässä asemassa:  jo päiväkoti-ikäisille voidaan opettaa uusia taitoja ilman, että he kokevat epäonnistuneensa missään. Olen nähnyt lapsia, jotka ryttäävät todella hienoja piirustuksiaan niiden ”mentyä pilalle”. Toisenlaisella ajattelutavalla lapset hyväksyisivät työnsä vaikka pitäisivätkin jotain kohtaa työssään ”epäonnistuneena”. Oman kädenjäljen hyväksyminen ja sen a...

Korona-ajan Decamerone

Sain kunnian olla mukana näin hienossa projektissa kolmella novellillani Iltalenkki, Aamu ja Kansalaisopisto. Novellit löytyvät edelleen projektin sivuilta https://koronadecamerone.blogi.net/blog/ mutta mikäpä olisi mukavampaa kuin tutustua lähes nelisataa sivuiseen teokseen myös kirjana ! Korona-ajan Decamerone on 100 tarinan kokoelma koronakeväältä 2020. Tarinoita on 10 eri teemasta, 51 kirjoittajan tekeminä. Jokaisella heillä oli halu kertoa tarinoita, jakaa muille pieni pala itseään ja tapaansa nähdä maailmaa. Poikkeusolot ovat nostaneet esiin monenlaisia fiktiivisiä tarinoita, mutta myös omakohtaisia kipeitä muistoja. Tarinoiden joukossa on läkähdyttävää riemua, herkkyyttä sekä pelkoa tuntemattoman uhkan edessä. Johdantoja teemoihin ovat kirjoittaneet Anitta Ahonen/ Erilainen, normaali arki, Paulina Ahokas/yhteisöllisyys, Hannu Lauerma / Rakkaus, Rosa Meriläinen / Vapaus, Nina Mikkonen / Selviytyminen, Markku Ojanen / Pysähtyminen, Kati Outinen / Epävarmuus, Panu Rajala/ Itsekkyys...

Mitä muistat ala-asteen tai yläasteen historian tunneilta?

Minä en juurikaan mitään. Tiedän kuitenkin keinon, jonka avulla historiallisten tapahtumien ja ihmisten muistaminen voisi olla helpompaa. Ilokseni saimme koululle rauhankoulun 2-osaisen draamatyöpajan vetäjineen. Kaksi ohjaajaa veti läpi toiminnallisia draamaharjoituksia sisältävän kokonaisuuden Rosa Parksistam historiallisesta henkilöstä, jonka tarinan uskon muistavani tästä eteenpäin hyvinkin tarkkaan. Suosittelen rauhankoulun toimintakokonaisuuksia lämpimästi kaikille Helsingin, Tampereen, Turun ja Vaasan alueen opettajille ”tavallisen” luokkaopetuksen vastapainoksi. Vaikka draamatyöpaja työskentelymuotona kuulostaisi vieraalta on kokonaisuus rakennettu niin, että osallistujat voivat osallistua omalla haluamallaan aktiivisuudella eikä keneltäkään esimerkiksi odoteta erikoisia näyttelijäntyön taitoja. Mukana oleminen ja toiminnan seuraaminen riittävät, käytetyt tekniikat osallistavat osin huomaamatta ja osin oman halun mukaan. K.O kokonaisuudesta kerrotaan Rauhankoulun www-sivu...