See me Surprise you! Art on the street !
Tästä onnistuneesta kansainvälisessä nuorisotapahtumasta kuuluu kiitos paitsi TAMK:in Erasmus projektille kansainvälisine ohjaajineen, myös kaikille tapahtumassa osallistujina olleille tamperelaisille rohkeille nuorille. Työpajoihin osallistuneiden nuorten kokemukset tapahtumasta olivat enemmän kuin positiivisia ja tapahtuma toteutettiin kansainvälisessä ja rennossa hengessä. Jatkoa ajatellen mietin miten tärkeää olisi markkoinoida kyseisen kaltaisia tapahtumia laajasti ja hyvissä ajoin ennen tapahtumaa kohdentaen mainontaa eri kaupunginosiin!
TAMK Erasmus IP course See Me! - Creative methods with youngsters presents 23.5.2013:
EUROPEAN STUDENTS CREATING INTERACTIVE WORKSHOPS WITH LOCAL YOUNGSTERS! MUSIC, VISUAL ARTS, DRAMA ETC.
Mitä muistat ala-asteen tai yläasteen historian tunneilta?
Minä
en juurikaan mitään. Tiedän kuitenkin keinon, jonka avulla
historiallisten tapahtumien ja ihmisten muistaminen voisi olla
helpompaa. Ilokseni saimme koululle rauhankoulun 2-osaisen
draamatyöpajan vetäjineen. Kaksi ohjaajaa veti läpi toiminnallisia
draamaharjoituksia sisältävän kokonaisuuden Rosa Parksistam
historiallisesta henkilöstä, jonka tarinan uskon muistavani tästä
eteenpäin hyvinkin tarkkaan. Suosittelen rauhankoulun
toimintakokonaisuuksia lämpimästi kaikille Helsingin, Tampereen,
Turun ja Vaasan alueen opettajille ”tavallisen” luokkaopetuksen
vastapainoksi. Vaikka draamatyöpaja työskentelymuotona kuulostaisi
vieraalta on kokonaisuus rakennettu niin, että osallistujat voivat
osallistua omalla haluamallaan aktiivisuudella eikä keneltäkään
esimerkiksi odoteta erikoisia näyttelijäntyön taitoja. Mukana
oleminen ja toiminnan seuraaminen riittävät, käytetyt tekniikat
osallistavat osin huomaamatta ja osin oman halun mukaan.
K.O kokonaisuudesta kerrotaan
Rauhankoulun www-sivuilla seuraavasti:
Voiko
yksi ihminen muuttaa maailmaa paremmaksi? USA:n etelävaltioissa
1950-luvulla koko yhteiskunta oli jakautunut kahtia, sorrettujen
mustien ja etuoikeutettujen valkoisten maailmaan. Jaottelu koski
kaikkea: kouluja, puistonpenkkejä, kahviloita ja busseja. Vuonna
1955 tummaihoinen ompelija Rosa Parks päätti uhmata
epäoikeudenmukaista lakia, eikä antanut paikkaansa bussissa
valkoiselle miehelle. Tästä seurasi tapahtumaketju, joka päätyi
lopulta rotuerottelulain kumoamiseen Alabamassa.
Yhdessä
pohditaan väkivallatonta vaikuttamista ja sitä onko meidänkin
yhteiskunnassamme eriarvoisuutta. Onko syrjintää välillä vaikea
tunnistaa ja huomata?
Teemoja,
joita tarinan avulla voidaan käsitellä: suvaitsemattomuus,
ennakkoluulot, rasismi, kansalaisten jakautuminen kahteen, rohkeus
toimia ja puuttua asioihin, eriarvoinen kansalaisuus, globaaliin
vastuuseen kasvaminen.
http://www.rauhanliitto.fi/rauhankoulu
ja k.o työpajan kuvaus:
http://www.rauhanliitto.fi/rauhankoulu/rauhankoulu/draamatarinat-eli-toimintapaivien-sisallot/ylakoululaisille-ja-lukioikaisille
Syksyn satoa
Piitkästä pitkästä aikaa minulla on
taas toimiva tietokone ja aikeenani on taas kertarysäyksellä
päivitellä blogiani. Onneksi käsittelemät aiheet ovat sellaisia,
etteivät ihan muutamassa kuukaudessa vanhene. Siispä vähän
päivittelyä syksyn varrelta.
Osallistuin syys-marraskuun aikan 4
päivän ja 4opintopisteen opetuskokonaisuuteen:
mielen hyvinvoinnin edistäminen ja
opiskelijan psyykkinen tukeminen opetuksessa ja ohjauksessa.
Koulutus totetettiin Invalidiliiton
Järvenpään koulutuskeskuksessa eri tahojen yhteistyönä.
Kokonaisuus alkoi draamapedagogi Riikka Nurmen toiminnanllisella
osuudella. Nurmi näkee mielen terveyden ihmisen voimavarana ja
haluaa olla osaltaan purkamassa vallitsevaa ajatusta siitä miten
mielenterveydestä puhuttaessa aletaan aina automaattisesti ajatella
mielensairautta.
Omaa mielen maisemaa pääsee
lähestymään mm. seuraavalla tavalla:
-Huoneen lattiatilaan kuvitellaan
Suomen kartta.
-Kartalla mennään seisomaan sinne
mistä on tänään lähtenyt.
-Kartalla mennään sinne missä itse
lepää. Purku lähellä olevien kesken.
Harjoitus paljasti, että yhteenvetona
kurssilaiset lepäävät synnyinkaupungeissaan, mökeillä ja
ylipäätään veden äärellä. Lepo vaikuttaa vahvasti mielen
hyvinvointiin.
Muuta esiinnoussutta mietittävää
aamupäivän aikana:
-Mitkä tekijät vaikuttavat hyvään
opiskeluyhteisöön?
-Mitä hyvinvointi on ? (esim.
tuottelias toiminta omien kykyjemme mukaan, selviytymistä myös
stressitilasta, pystyy antamaan oman panoksen esim. perheelle,
työyhteisölle jne.)
-Miten voidaan luoda myönteisyyspyörre
eri yhteisöissä?
-Mikä tekee onnelliseksi/
tyytyväiseksi/tasapainoiseksi?
Nurmen johdolla käsitellään myös
ryhmän turvallisuuden asteita (Mikko Aalto) ja työstetään niitä
kompastuskiviä, joita liittyy hyvään opiskeluyhteisöön.
Olennaista on etsiä ratkaisuja ja ajatella voimavarasuuntautuneesti.
Nurmen toiminnalliset ”draamaosuudet” ovat erittäin hyvin
vedettyjä ”perusharjoituksia” ja teoriaosuus tiukkaa asiaa
Nurmen paketoidessa mielenterveyden voimavaraksi, jonka tekijät
uusiutuvat ja kuluvat koko elämämme ajan. Erityisen ilahduttaa on,
että me kurssilaiset saamme todella todella hyvän materiaalipaketin
sekä nuorille hyvin soveltuvat fiiliskortit toimipisteiden käyttöön.
Materiaalipaketissa on selkeästi jaotellut aihekokonaisuudet ja aina
k.o aihepiiriin liittyviä hyviä toiminnallisia tehtäviä, joita
voi aina muokata edelleen tarpeen ja tilanteen mukaan...
LASTEN OMA TAIDENÄYTTELY
On monessa mielessä
tärkeää, että lasten tekemää kulttuuria arvostetaan ja sitä tuodaan
aikuisille näkyvässä muodossa esiin. Myös lasten itsetunnolle on
erittäin tärkeää, että heidän tekemänsä työt, esimerkiksi maalaukset tai
piirustukset arvotetaan oikeiksi ”taideteoksiksi”, joita tulee kohdella
ja hyvin ja jotka päätyvät oikeasti esille.
Myös tekemiseen
tulee lisää motivaatiota kun lapset tietävät, että työt päätyvät esille,
esitykset esitetään oikealle yleisölle jne. Se, että omat vanhemmat
näkevät huolella tehtyjä töitä herättää erityistä ylpeyttä.
Me aikuiset olemme
jälleen tärkeässä asemassa: jo päiväkoti-ikäisille voidaan opettaa
uusia taitoja ilman, että he kokevat epäonnistuneensa missään. Olen
nähnyt lapsia, jotka ryttäävät todella hienoja piirustuksiaan niiden
”mentyä pilalle”. Toisenlaisella ajattelutavalla lapset hyväksyisivät
työnsä vaikka pitäisivätkin jotain kohtaa työssään ”epäonnistuneena”.
Oman kädenjäljen hyväksyminen ja sen arvostaminen myöhemmässä elämässä
eri tilanteissa on myös tärkeä itsetunnon perusta. Yhtälailla tärkeää on
oppia hyväksymään myös toisen lapsen kädenjälkeä vaikka se olisi
erilainen kuin oma...
Soilikin Lastentarha on kuvataiteisiin erikoistunut ja siellä lapset ovat kasvaneet siihen, että
””Ei ole olemassa oikeanlaisia tai vääränlaisia töitä”.
”Kaikki työt ovat
erilaisia ja eri ihmiset voivat tykätä ihan eri töistä erityisen
paljon”. ”Kaikki työt ovat hienoja kun niiden eteen on tehty töitä. ”
”Työstä tulee hieno kun sille laittaa kehykset”
”Joistakin mun töistä mä tykkään enemmän kun muista.
Esimerkiksi tästä, koska siinä on tarina..”
”Musta tämä työ on hienoin koska siinä on mun lempiväriä.”
MUSIIKKISEIKKAILU VIIKINSAARESSA
Jos Soilikin Lastentarha edusti sitä mitä lapset olivat tuottaneet aikuisten mahdollistamissa rajoissa oli Uulun viidakkoseikkailu puolestaan esimerkki siitä kulttuurista mitä aikuiset lapsille tuottavat.
Musiikkiseikkailu viihdytti reilua 50 päistä lapsikatrasta ja esiintyjät ottivat kaikki lapset mukaan laulamaan ja soittamaan melodisesti ja rytmisesti mukaansatempaavia lauluja.
Tämä olikin varmasti
esityksen parasta antia, osittain hajanaisen tilan ja suuren yleisön
vuoksi laulujen ja soiton välit jäivät nyt vähän välispiikeiksi, joita
yleisö ei oikein jaksanut seurata. Joten kuten Bongesammakon tarina
kuitenkin kulki mukana ja lapset kyllä todella paljon nauttivat
rytmisestä musiikista, viidakon eläimistä ja äänistä.
Tarinasta viis,
kyllä tämä oli tosi hieno musiikkiretki, viidakkoteema tempasi yleisön
mukaansa ja oikeiden viidakkoon hyvin sopivien soittimien kokeileminen
oli mahtavaa. Ehkäpä tämänkaltaisen esitys- kokonaisuuden voisikin jopa
koittaa rakentaa haastavien esityspaikkojen vuoksi pohjautumaan niin
vähän puheeseen kuin ikinä mahdollista? Musiikki kun vie mukanaan. Mutta
aah, mitäpä tässä suotta kritisoimaan onnistunutta tapahtumaa, hienoa
oli kaikkiaan ja kyllä lapset nauttivat. Ja esityksen jälkeen kaikki
saivat vielä rakentaa omat viidakkorummut, jotka sai viedä muistoksi
kotiin! Jee J
(Tällä kertaa puolitoista–vuotiaani oli se lapsi, joka ei istunut kiltisti omalla paikallaan... Mutta sammakkohyppyjä tehtiin monta ja marakatin soittaminen sujui hienosti)
ARTISTIC IMPRESSIONS THROUGH TOUCH –SEMINAARI 19.4.2011
Voimaa taiteesta -hanke järjesti musiikkiterapeutti Russ Palmerin ja
kommunikaatiotutkija Riitta Lahtisen ohjaaman työpajan luovan- ja
hyvinvointialan ammattilaisille. Työpajan jälkeen tuntemuksia purettiin
psykodraamaohjaaja Anne Katajan johdolla.
Olen erittäin iloinen siitä, että olin kahdenkymmenen onnekkaan mukaan
mahtuneen osallistujan joukossa. Russ Palmerin ja Riitta Lahtisen
työpajassa oltiin yksinkertaisten mutta hyvin koskettavien asioiden
äärellä. Kun jokin aisteista puuttuu, muut aistit herkistyvät ja alkavat
korvata puuttuvaa aistia. Näin todisti Palmer, itsekin näkö- ja
kuulovammainen ohjaajamme.
Purkiessamme sinänsä helpoilta ja yksinkertaisilta vaikuttaneita
harjoituksia huomasimme, että osallistujat olivat kokeneet ne varsin
vaikuttavaksi. Toisen koskettaminen ei ole suomalaisessa kulttuurissa
itsestäänselvyys ( ja monikulttuurisissa tai erityisryhmissä toisen
koskettaminen voi olla vielä haastavampaa!) Työpaja herätti erittäin
paljon keskustelua siitä miten merkittävää ja tärkeää työtä taiteen
avulla voidaan tehdä ja toisaalta myös siitä miten paljon parannettavaa
vielä olisi. Mutta, läsnäolo, toisen kunnioittaminen ja halu tehdä
jotakin ovat ehdottamasti hyvä ALKU sille, että soveltavaa
taidekasvatusta voitaisiin toteuttaa eri hyvinvointisektoreilla!
Itselläni seminaari herättää myöhemmin illalla paljon assosiaatioita eri
yhteyksiin ja tilanteisiin. Mietin mm. theraplay vuorovaikutusterapiaa,
jota ei perinteisesti mielletä taidekasvatuksen piiriin kuuluvaksi.
Menetelmän perusta on universaali kieli, joka ei pohjaudu sanoihin ja
niiden ymmärtämiseen. Yhdessäolo pohjautuu kosketukseen, katseeseen ja
hoivaavaan ääneen, jotka tuovat elämyksen, tunteen ja kokemuksen
lapselle. Theraplayssa pienten leikkien avulla harjoitellaan yhdessä
esim. jännittämisen käsittelyä ja toisaalta vaikkapa positiivisen
palautteen vastaanottamista.
Keskeinen viesti Theraplayssa toiminnan aikana on ”Sinun kanssasi on hauska olla!”
Mielestäni tämä viesti, kuten onnistumisenkokemusten välittäminenkin on
myös olennaista taide- ja draamakasvatuksen toteuttamisessa.
ARTISTIC IMPRESSIONS –TYÖPAJASSA TOTEUTETTUJA HARJOITUKSIA KOKEILTAVAKSI JA SOVELLETTAVIKSI:
-ÄÄNIAALTOJEN AISTIMINEN JA TUNTEMINEN:
KÄYTÄ KUULOSUOJAIMIA JA KULJE TILASSA PUHALLETUN ILMAPALLON KANSSA.
TUTKI MITEN ÄÄNI VÄRÄHTELEE ILMAPALLON PINNASSA ERI TASOISSA JA
MATERIAALEISSA. TUNNETKO ÄÄNIAALTOJA OMASSA VARTALOSSASI? MITEN
VÄRÄHTELY MUUTTUU KUN ILMAPALLON VIE LATTIATASOON TAI IKKUNAN PINTAAN?
-TARINAN VÄLITTÄMINEN TUNTOAISTIN KAUTTA
VIRITTÄYDY KOSKETUKSELLA KERTOMISEN MAAILMAAN. MIETI MITEN VOIT ILMAISTA
VAIKKAPA SADEPISAROITA, AURINGONPAISTETTA TAI LUIKERTELEVAA KÄÄRMETTÄ.
SOITA RAUHALLISTA MUSIIKKIA HALUTESSASI RENTOUTTAA JA RYTMISEMPÄÄ
MUSIIKKIA HALUTESSASI AKTIVOIDA KOHDETTASI.
KERRO PIENI TARINA TOISEN HENKILÖN KÄSIVARTEEN HÄNEN OLLESSA
SELINMAKUULLA. TOINEN VOI KESKITTYÄ JOKO TARINAN SEURAAMISEEN TAI
PIENEEN RENTOUTUMISEEN. TARINA VOI OLLA HYVIN LYHYT, KERRO SE UUDESTAAN
JA UUDESTAAN KOKO MUSIIKKIKAPPALEEN AJAN.
-YHTEINEN KOSKETUSTARINA
OSALLISTUJAT ISTUVAT PIIRISSÄ JA PIIRTÄVÄT EDESSÄ ISTUVAN SELKÄÄN OHJAAJAN KERTOMAN PIENEN TARINAN.
VAIHTOEHTOINEN TOTEUTUSTAPA VUOROTELLEN PARITYSKENTELYNÄ.
MIETITTÄVÄKSI:
-MITEN VOIN KOSKETUKSEN AVULLA VÄLITTÄÄ NÄKÖVAMMAISELLE ESIMERKIKSI
TIETOJA SIITÄ MILLAISESSA TILASSA HÄN ON? MITEN ERI TAIDETTA VOI
KUVAILLA? KUVAITAIDE, TANSSIESITYS...
-KUINKA VOIN KOSKETUKSEN AVULLA KUVAILLA KUULOVAMMAISELLE TIETOA SOIVASTA MUUSIKISTA?
-VOIKO KOSKETUKSEN KAUTTA LÄHTEÄ LUOMAAN KOMMUNIKAATIOTA HENKILÖN KANSSA JOKA EI ESIMERKIKSI ILMAISE ITSEÄÄN PUHUMALLA?
Kommentit
Lähetä kommentti