Siirry pääsisältöön

Luova kirjoittapiiri kokoontuu


Rakastan tätä harjoituskokonaisuutta, jonka ensimmäisen kerran itse koin Hilkka Hyttisen ohjaamana teakin teatterin ja draaman opettamisen opinnoissa.


1. Valitaan suuresta nappilaatikosta nappi.

2. Lähdetään miettimään roolin rakennuslapun avulla kenelle nappi on kuulunut. Hahmolle olisi hyvä ainakin keksiä nimi, ikä, harrastus, perhetausta, mistä pitää, mitä pelkää, mitä salaa, mistä unelmoi. 

3. Musiikin soidessa lähdetään kävelemään kuten kyseinen henkilö kävelisi, tämän jälkeen kaikki hahmot kokoontuvat luovan kirjoittajakerhon ensi tapaamiseen ja esittelevät itsensä vuorotellen ringissä. Esittely kierroksen jälkeen kirjoittajapiirin osallistujat kirjoittavat roolihahmoinaan runon päivän aiheesta.

Harjoituksen ohjaaja toimii kirjoittajapiirin ohjaajana ja ohjeistaa ryhmäläisiä aina seuraavaan vaiheeseen. (ohjaaja voi valita toimiiko itse roolihenkilönä vai itsenään, itse olen toiminut roolihenkilönä vaikka se onkin hieman haastavaa) Runojen syvyys koskettaa ja ihmetyttää joka kerta, samoin se miten helposti nappi luo mielikuvan ihmisestä salaisuuksineen, pelkoineen ja elämänhistorioineen. Runot syntyvät myös todella vaivatta kun niitä kirjoittaa rakentuneena roolihenkilönä. Olen saanut todella positiivista palautetta tästä harjoituksesta ja useimmiten vahvana tulee esiin, että roolihahmoilla olisi haluttu toimia paljon pitempäänkin. Tässä harjoituksessa henkilöistä ei kerrota kaikkea ja rakennettu rooli toimii lähinnä runoa kirjoittaessa vaikuttavana taustatekijänä.Tässä näytteenä muutama runo teemana "rakkaus" huhtikuiselta IJKK:n 2-päiväiseltä teatteri-ilmaisun työpajalta. Suurkiitos kaikille "kirjoittajapiiriläisille"!


Rakkaus
katkera kukka
tuoksuva juoma
poissa on lehti
tuokaa lohtu
menneitä etsii
kulkee hiljaa polkua
vierivä tilaisuus
astua yli kaatuneen
rungon punainen
keto jo harmissansa hymisee
Rakkaus, kolkko sana.
-Oscar 86v-


Rakkaus,
helmi valkoinen saapui
kirjeessä rakkauden
pusun sille annoin
sanoja heitellen
kiisi säteet valon
valon sinisaloin
salaisuuden syvyyden
piili helmen alla
avaa rakas se silloin
kun minut aatoksiin aallon
kutsut luoksesi merestä
koruissa helmet terästä
Apua se olikin unta syvää
Rakas, tule kuitenkin.


-Nainen n.50v-




Sateinen kesäaamu.
Heinikossa lintu räpistelee
tietään löytääkseen kotiin.
Istun aamuauringossa
ja hymyilen nukkuvalle selällesi.
Esimmäisestä kesäaamusta
herään todellisuuteen.
Sinun ihosi, hymysi ja naurusi
lämmittävät auringon lailla.
-Ilona 45v-


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LASTEN OMA TAIDENÄYTTELY

On monessa mielessä tärkeää, että lasten tekemää kulttuuria arvostetaan ja sitä tuodaan aikuisille näkyvässä muodossa esiin. Myös lasten itsetunnolle on erittäin tärkeää, että heidän tekemänsä työt, esimerkiksi maalaukset tai piirustukset arvotetaan oikeiksi ”taideteoksiksi”, joita tulee kohdella ja hyvin ja jotka päätyvät oikeasti esille.  Myös tekemiseen tulee lisää motivaatiota kun lapset tietävät, että työt päätyvät esille, esitykset esitetään oikealle yleisölle jne.  Se, että omat vanhemmat näkevät huolella tehtyjä töitä herättää erityistä ylpeyttä. Me aikuiset olemme jälleen tärkeässä asemassa:  jo päiväkoti-ikäisille voidaan opettaa uusia taitoja ilman, että he kokevat epäonnistuneensa missään. Olen nähnyt lapsia, jotka ryttäävät todella hienoja piirustuksiaan niiden ”mentyä pilalle”. Toisenlaisella ajattelutavalla lapset hyväksyisivät työnsä vaikka pitäisivätkin jotain kohtaa työssään ”epäonnistuneena”. Oman kädenjäljen hyväksyminen ja sen a...

Korona-ajan Decamerone

Sain kunnian olla mukana näin hienossa projektissa kolmella novellillani Iltalenkki, Aamu ja Kansalaisopisto. Novellit löytyvät edelleen projektin sivuilta https://koronadecamerone.blogi.net/blog/ mutta mikäpä olisi mukavampaa kuin tutustua lähes nelisataa sivuiseen teokseen myös kirjana ! Korona-ajan Decamerone on 100 tarinan kokoelma koronakeväältä 2020. Tarinoita on 10 eri teemasta, 51 kirjoittajan tekeminä. Jokaisella heillä oli halu kertoa tarinoita, jakaa muille pieni pala itseään ja tapaansa nähdä maailmaa. Poikkeusolot ovat nostaneet esiin monenlaisia fiktiivisiä tarinoita, mutta myös omakohtaisia kipeitä muistoja. Tarinoiden joukossa on läkähdyttävää riemua, herkkyyttä sekä pelkoa tuntemattoman uhkan edessä. Johdantoja teemoihin ovat kirjoittaneet Anitta Ahonen/ Erilainen, normaali arki, Paulina Ahokas/yhteisöllisyys, Hannu Lauerma / Rakkaus, Rosa Meriläinen / Vapaus, Nina Mikkonen / Selviytyminen, Markku Ojanen / Pysähtyminen, Kati Outinen / Epävarmuus, Panu Rajala/ Itsekkyys...

Mitä muistat ala-asteen tai yläasteen historian tunneilta?

Minä en juurikaan mitään. Tiedän kuitenkin keinon, jonka avulla historiallisten tapahtumien ja ihmisten muistaminen voisi olla helpompaa. Ilokseni saimme koululle rauhankoulun 2-osaisen draamatyöpajan vetäjineen. Kaksi ohjaajaa veti läpi toiminnallisia draamaharjoituksia sisältävän kokonaisuuden Rosa Parksistam historiallisesta henkilöstä, jonka tarinan uskon muistavani tästä eteenpäin hyvinkin tarkkaan. Suosittelen rauhankoulun toimintakokonaisuuksia lämpimästi kaikille Helsingin, Tampereen, Turun ja Vaasan alueen opettajille ”tavallisen” luokkaopetuksen vastapainoksi. Vaikka draamatyöpaja työskentelymuotona kuulostaisi vieraalta on kokonaisuus rakennettu niin, että osallistujat voivat osallistua omalla haluamallaan aktiivisuudella eikä keneltäkään esimerkiksi odoteta erikoisia näyttelijäntyön taitoja. Mukana oleminen ja toiminnan seuraaminen riittävät, käytetyt tekniikat osallistavat osin huomaamatta ja osin oman halun mukaan. K.O kokonaisuudesta kerrotaan Rauhankoulun www-sivu...