Siirry pääsisältöön

ARTISTIC IMPRESSIONS THROUGH TOUCH ­–SEMINAARI 19.4.2011




Voimaa taiteesta -hanke järjesti musiikkiterapeutti Russ Palmerin ja kommunikaatiotutkija Riitta Lahtisen ohjaaman työpajan luovan- ja hyvinvointialan ammattilaisille. Työpajan jälkeen tuntemuksia purettiin psykodraamaohjaaja Anne Katajan johdolla.

Olen erittäin iloinen siitä, että olin kahdenkymmenen onnekkaan mukaan mahtuneen osallistujan joukossa. Russ Palmerin ja Riitta Lahtisen työpajassa oltiin yksinkertaisten mutta hyvin koskettavien asioiden äärellä. Kun jokin aisteista puuttuu, muut aistit herkistyvät ja alkavat korvata puuttuvaa aistia. Näin todisti Palmer, itsekin näkö- ja kuulovammainen ohjaajamme.

Purkiessamme sinänsä helpoilta ja yksinkertaisilta vaikuttaneita harjoituksia huomasimme, että osallistujat olivat kokeneet ne varsin vaikuttavaksi. Toisen koskettaminen ei ole suomalaisessa kulttuurissa itsestäänselvyys ( ja monikulttuurisissa tai erityisryhmissä toisen koskettaminen voi olla vielä haastavampaa!) Työpaja herätti erittäin paljon keskustelua siitä miten merkittävää ja tärkeää työtä taiteen avulla voidaan tehdä ja toisaalta myös siitä miten paljon parannettavaa vielä olisi. Mutta, läsnäolo, toisen kunnioittaminen ja halu tehdä jotakin ovat ehdottamasti hyvä ALKU sille, että soveltavaa taidekasvatusta voitaisiin toteuttaa eri hyvinvointisektoreilla!

Itselläni seminaari herättää myöhemmin illalla paljon assosiaatioita eri yhteyksiin ja tilanteisiin. Mietin mm. theraplay vuorovaikutusterapiaa, jota ei perinteisesti mielletä taidekasvatuksen piiriin kuuluvaksi. Menetelmän perusta on universaali kieli, joka ei pohjaudu sanoihin ja niiden ymmärtämiseen. Yhdessäolo pohjautuu kosketukseen, katseeseen ja hoivaavaan ääneen, jotka tuovat elämyksen, tunteen ja kokemuksen lapselle. Theraplayssa pienten leikkien avulla harjoitellaan yhdessä esim. jännittämisen käsittelyä ja toisaalta vaikkapa positiivisen palautteen vastaanottamista.
Keskeinen viesti Theraplayssa toiminnan aikana on ”Sinun kanssasi on hauska olla!”
Mielestäni tämä viesti, kuten onnistumisenkokemusten välittäminenkin on myös olennaista taide- ja draamakasvatuksen toteuttamisessa.

ARTISTIC IMPRESSIONS –TYÖPAJASSA TOTEUTETTUJA HARJOITUKSIA KOKEILTAVAKSI JA SOVELLETTAVIKSI:

-ÄÄNIAALTOJEN AISTIMINEN JA TUNTEMINEN:
KÄYTÄ KUULOSUOJAIMIA JA KULJE TILASSA PUHALLETUN ILMAPALLON KANSSA. TUTKI MITEN ÄÄNI VÄRÄHTELEE ILMAPALLON PINNASSA ERI TASOISSA JA MATERIAALEISSA. TUNNETKO ÄÄNIAALTOJA OMASSA VARTALOSSASI? MITEN VÄRÄHTELY MUUTTUU KUN ILMAPALLON VIE LATTIATASOON TAI IKKUNAN PINTAAN?

-TARINAN VÄLITTÄMINEN TUNTOAISTIN KAUTTA
VIRITTÄYDY KOSKETUKSELLA KERTOMISEN MAAILMAAN. MIETI MITEN VOIT ILMAISTA VAIKKAPA SADEPISAROITA, AURINGONPAISTETTA TAI LUIKERTELEVAA KÄÄRMETTÄ. SOITA RAUHALLISTA MUSIIKKIA HALUTESSASI RENTOUTTAA JA RYTMISEMPÄÄ MUSIIKKIA HALUTESSASI AKTIVOIDA KOHDETTASI.
KERRO PIENI TARINA TOISEN HENKILÖN KÄSIVARTEEN HÄNEN OLLESSA SELINMAKUULLA. TOINEN VOI KESKITTYÄ JOKO TARINAN SEURAAMISEEN TAI PIENEEN RENTOUTUMISEEN. TARINA VOI OLLA HYVIN LYHYT, KERRO SE UUDESTAAN JA UUDESTAAN KOKO MUSIIKKIKAPPALEEN AJAN.

-YHTEINEN KOSKETUSTARINA
OSALLISTUJAT ISTUVAT PIIRISSÄ JA PIIRTÄVÄT EDESSÄ ISTUVAN SELKÄÄN OHJAAJAN KERTOMAN PIENEN TARINAN.
VAIHTOEHTOINEN TOTEUTUSTAPA VUOROTELLEN PARITYSKENTELYNÄ.

 
MIETITTÄVÄKSI:
-MITEN VOIN KOSKETUKSEN AVULLA VÄLITTÄÄ NÄKÖVAMMAISELLE ESIMERKIKSI TIETOJA SIITÄ MILLAISESSA TILASSA HÄN ON? MITEN ERI TAIDETTA VOI KUVAILLA? KUVAITAIDE, TANSSIESITYS...
-KUINKA VOIN KOSKETUKSEN AVULLA KUVAILLA KUULOVAMMAISELLE TIETOA SOIVASTA MUUSIKISTA?
-VOIKO KOSKETUKSEN KAUTTA LÄHTEÄ LUOMAAN KOMMUNIKAATIOTA HENKILÖN KANSSA JOKA EI ESIMERKIKSI ILMAISE ITSEÄÄN PUHUMALLA?
 




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

GAIA KANSOJEN KOKOUS ROOLIPELIÄ TESTAAMASSA

Elämäni toinen kokeilu roolipelaamisesta, tällä kertaa tavoitteena ohjata roolipeli yhteistyössä työparin kanssa.
Kokeilu oli mielenkiintoinen ja vaikka useimmat oppilaista kokivat kokonaisuuden vähän pitkäksi ja tylsäksikin oli joukossa myös niitä, jotka innostuivat jutusta. Kyseessä oli valmis roolipeli, joka löytyy mm. muutenkin suosittelemisen arvoisilta nettisivuilta http://www.keks.fi
Miten edistää niiden nuorten aktiivista kansalaisuutta, jotka eivät ole jo talotoimikunnassa, oppilaskunnassa tai nuorisovaltuustossa? Millä tavalla nuorisolaista tutut nuorisotyön lähtökohdat – yhteisvastuu, yhdenvertaisuus, tasa-arvo sekä ympäristön ja elämän kunnioittaminen – voisivat näkyä toiminnassa?
Gaia – Kansojen kokous -roolipeli tarjoaa nuorisotyöhön valmiin, toimivan ja toiminnallisen menetelmän. Se on innostava ja mukaansatempaava peli, joka tukee nuorten demokratiataitoja ja käsittelee samalla maailmanlaajuisia kysymyksiä ympäristöstä maahanmuuttoon. Pelissä nuoret pääsevät harjoittel…

LASTEN OMA TAIDENÄYTTELY

On monessa mielessä tärkeää, että lasten tekemää kulttuuria arvostetaan ja sitä tuodaan aikuisille näkyvässä muodossa esiin. Myös lasten itsetunnolle on erittäin tärkeää, että heidän tekemänsä työt, esimerkiksi maalaukset tai piirustukset arvotetaan oikeiksi ”taideteoksiksi”, joita tulee kohdella ja hyvin ja jotka päätyvät oikeasti esille. 
Myös tekemiseen tulee lisää motivaatiota kun lapset tietävät, että työt päätyvät esille, esitykset esitetään oikealle yleisölle jne.  Se, että omat vanhemmat näkevät huolella tehtyjä töitä herättää erityistä ylpeyttä.





Me aikuiset olemme jälleen tärkeässä asemassa:  jo päiväkoti-ikäisille voidaan opettaa uusia taitoja ilman, että he kokevat epäonnistuneensa missään. Olen nähnyt lapsia, jotka ryttäävät todella hienoja piirustuksiaan niiden ”mentyä pilalle”. Toisenlaisella ajattelutavalla lapset hyväksyisivät työnsä vaikka pitäisivätkin jotain kohtaa työssään ”epäonnistuneena”. Oman kädenjäljen hyväksyminen ja sen arvostaminen myöhemmässä elämässä eri t…