Siirry pääsisältöön

ARTISTIC IMPRESSIONS THROUGH TOUCH ­–SEMINAARI 19.4.2011




Voimaa taiteesta -hanke järjesti musiikkiterapeutti Russ Palmerin ja kommunikaatiotutkija Riitta Lahtisen ohjaaman työpajan luovan- ja hyvinvointialan ammattilaisille. Työpajan jälkeen tuntemuksia purettiin psykodraamaohjaaja Anne Katajan johdolla.

Olen erittäin iloinen siitä, että olin kahdenkymmenen onnekkaan mukaan mahtuneen osallistujan joukossa. Russ Palmerin ja Riitta Lahtisen työpajassa oltiin yksinkertaisten mutta hyvin koskettavien asioiden äärellä. Kun jokin aisteista puuttuu, muut aistit herkistyvät ja alkavat korvata puuttuvaa aistia. Näin todisti Palmer, itsekin näkö- ja kuulovammainen ohjaajamme.

Purkiessamme sinänsä helpoilta ja yksinkertaisilta vaikuttaneita harjoituksia huomasimme, että osallistujat olivat kokeneet ne varsin vaikuttavaksi. Toisen koskettaminen ei ole suomalaisessa kulttuurissa itsestäänselvyys ( ja monikulttuurisissa tai erityisryhmissä toisen koskettaminen voi olla vielä haastavampaa!) Työpaja herätti erittäin paljon keskustelua siitä miten merkittävää ja tärkeää työtä taiteen avulla voidaan tehdä ja toisaalta myös siitä miten paljon parannettavaa vielä olisi. Mutta, läsnäolo, toisen kunnioittaminen ja halu tehdä jotakin ovat ehdottamasti hyvä ALKU sille, että soveltavaa taidekasvatusta voitaisiin toteuttaa eri hyvinvointisektoreilla!

Itselläni seminaari herättää myöhemmin illalla paljon assosiaatioita eri yhteyksiin ja tilanteisiin. Mietin mm. theraplay vuorovaikutusterapiaa, jota ei perinteisesti mielletä taidekasvatuksen piiriin kuuluvaksi. Menetelmän perusta on universaali kieli, joka ei pohjaudu sanoihin ja niiden ymmärtämiseen. Yhdessäolo pohjautuu kosketukseen, katseeseen ja hoivaavaan ääneen, jotka tuovat elämyksen, tunteen ja kokemuksen lapselle. Theraplayssa pienten leikkien avulla harjoitellaan yhdessä esim. jännittämisen käsittelyä ja toisaalta vaikkapa positiivisen palautteen vastaanottamista.
Keskeinen viesti Theraplayssa toiminnan aikana on ”Sinun kanssasi on hauska olla!”
Mielestäni tämä viesti, kuten onnistumisenkokemusten välittäminenkin on myös olennaista taide- ja draamakasvatuksen toteuttamisessa.

ARTISTIC IMPRESSIONS –TYÖPAJASSA TOTEUTETTUJA HARJOITUKSIA KOKEILTAVAKSI JA SOVELLETTAVIKSI:

-ÄÄNIAALTOJEN AISTIMINEN JA TUNTEMINEN:
KÄYTÄ KUULOSUOJAIMIA JA KULJE TILASSA PUHALLETUN ILMAPALLON KANSSA. TUTKI MITEN ÄÄNI VÄRÄHTELEE ILMAPALLON PINNASSA ERI TASOISSA JA MATERIAALEISSA. TUNNETKO ÄÄNIAALTOJA OMASSA VARTALOSSASI? MITEN VÄRÄHTELY MUUTTUU KUN ILMAPALLON VIE LATTIATASOON TAI IKKUNAN PINTAAN?

-TARINAN VÄLITTÄMINEN TUNTOAISTIN KAUTTA
VIRITTÄYDY KOSKETUKSELLA KERTOMISEN MAAILMAAN. MIETI MITEN VOIT ILMAISTA VAIKKAPA SADEPISAROITA, AURINGONPAISTETTA TAI LUIKERTELEVAA KÄÄRMETTÄ. SOITA RAUHALLISTA MUSIIKKIA HALUTESSASI RENTOUTTAA JA RYTMISEMPÄÄ MUSIIKKIA HALUTESSASI AKTIVOIDA KOHDETTASI.
KERRO PIENI TARINA TOISEN HENKILÖN KÄSIVARTEEN HÄNEN OLLESSA SELINMAKUULLA. TOINEN VOI KESKITTYÄ JOKO TARINAN SEURAAMISEEN TAI PIENEEN RENTOUTUMISEEN. TARINA VOI OLLA HYVIN LYHYT, KERRO SE UUDESTAAN JA UUDESTAAN KOKO MUSIIKKIKAPPALEEN AJAN.

-YHTEINEN KOSKETUSTARINA
OSALLISTUJAT ISTUVAT PIIRISSÄ JA PIIRTÄVÄT EDESSÄ ISTUVAN SELKÄÄN OHJAAJAN KERTOMAN PIENEN TARINAN.
VAIHTOEHTOINEN TOTEUTUSTAPA VUOROTELLEN PARITYSKENTELYNÄ.

 
MIETITTÄVÄKSI:
-MITEN VOIN KOSKETUKSEN AVULLA VÄLITTÄÄ NÄKÖVAMMAISELLE ESIMERKIKSI TIETOJA SIITÄ MILLAISESSA TILASSA HÄN ON? MITEN ERI TAIDETTA VOI KUVAILLA? KUVAITAIDE, TANSSIESITYS...
-KUINKA VOIN KOSKETUKSEN AVULLA KUVAILLA KUULOVAMMAISELLE TIETOA SOIVASTA MUUSIKISTA?
-VOIKO KOSKETUKSEN KAUTTA LÄHTEÄ LUOMAAN KOMMUNIKAATIOTA HENKILÖN KANSSA JOKA EI ESIMERKIKSI ILMAISE ITSEÄÄN PUHUMALLA?
 




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Korona-ajan Decamerone

Sain kunnian olla mukana näin hienossa projektissa kolmella novellillani Iltalenkki, Aamu ja Kansalaisopisto. Novellit löytyvät edelleen projektin sivuilta https://koronadecamerone.blogi.net/blog/ mutta mikäpä olisi mukavampaa kuin tutustua lähes nelisataa sivuiseen teokseen myös kirjana ! Korona-ajan Decamerone on 100 tarinan kokoelma koronakeväältä 2020. Tarinoita on 10 eri teemasta, 51 kirjoittajan tekeminä. Jokaisella heillä oli halu kertoa tarinoita, jakaa muille pieni pala itseään ja tapaansa nähdä maailmaa. Poikkeusolot ovat nostaneet esiin monenlaisia fiktiivisiä tarinoita, mutta myös omakohtaisia kipeitä muistoja. Tarinoiden joukossa on läkähdyttävää riemua, herkkyyttä sekä pelkoa tuntemattoman uhkan edessä. Johdantoja teemoihin ovat kirjoittaneet Anitta Ahonen/ Erilainen, normaali arki, Paulina Ahokas/yhteisöllisyys, Hannu Lauerma / Rakkaus, Rosa Meriläinen / Vapaus, Nina Mikkonen / Selviytyminen, Markku Ojanen / Pysähtyminen, Kati Outinen / Epävarmuus, Panu Rajala/ Itsekkyys

Mitä muistat ala-asteen tai yläasteen historian tunneilta?

Minä en juurikaan mitään. Tiedän kuitenkin keinon, jonka avulla historiallisten tapahtumien ja ihmisten muistaminen voisi olla helpompaa. Ilokseni saimme koululle rauhankoulun 2-osaisen draamatyöpajan vetäjineen. Kaksi ohjaajaa veti läpi toiminnallisia draamaharjoituksia sisältävän kokonaisuuden Rosa Parksistam historiallisesta henkilöstä, jonka tarinan uskon muistavani tästä eteenpäin hyvinkin tarkkaan. Suosittelen rauhankoulun toimintakokonaisuuksia lämpimästi kaikille Helsingin, Tampereen, Turun ja Vaasan alueen opettajille ”tavallisen” luokkaopetuksen vastapainoksi. Vaikka draamatyöpaja työskentelymuotona kuulostaisi vieraalta on kokonaisuus rakennettu niin, että osallistujat voivat osallistua omalla haluamallaan aktiivisuudella eikä keneltäkään esimerkiksi odoteta erikoisia näyttelijäntyön taitoja. Mukana oleminen ja toiminnan seuraaminen riittävät, käytetyt tekniikat osallistavat osin huomaamatta ja osin oman halun mukaan. K.O kokonaisuudesta kerrotaan Rauhankoulun www-sivu