Siirry pääsisältöön

JULKAISUT


Oppiainekokonaisuuksittain opettaminen ammatilliseen koulutukseen valmentavassa ja kuntouttavassa opetuksessa ja ohjauksessa

Opinnäytetyö, Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu, toukokuu 2013. Saha, Eeva

Julkaisun pysyvä osoite on http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711120  

http://publications.theseus.fi/handle/10024/60593 


Tuntijakouudistus unohti draaman oppiaineena

Sisältyy julkaisuun: Kasvatus : Suomen kasvatustieteellinen aikakauskirja 44 (2013) : 2, s. 205-211

Tekijät:
Aineistotyyppi: Artikkeli
Julkaistu: 2013
Kieli: suomi
Sarja: Puheenvuoroja
Aiheet:
ISSN: 0022-927X
Tagit: Lisää tagi
Ei tageja

Huom! Tämä teksti kokonaisuudessaan löytyy myös oman blogini etusivun kautta Kesäkuun 2013 teksteistä.

https://ktl.jyu.fi/julkaisut/kasvatus/arkisto/sisltjapuheenvuorot.pdf

Artikkeliin viitataan:
http://www.oph.fi/ops2016/103/0/opetussuunnitelmat_kasvatus-lehden_uusimmassa_numerossa

Pro gradu -työ: 

Draamakasvatus kuntoutusmenetelmänä maahanmuuttajataustaisilla lapsilla

 Tampereen yliopisto, teatterin ja draaman tutkimus, toukokuu 2009.

Löytyy sähköisenä esim:
 
http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu03801.pdf

http://www.kuntoutusportti.fi/portal/fi/tarkennettu_haku/?action=viewpublication&docid=2090

Tekijä: Ruokolainen, Eeva-Kaisa
Julkaisun nimi: Draamakasvatus kuntoutusmenetelmänä maahanmuuttajataustaisilla lapsilla pdf
Julkaisija: Tampereen yliopisto. Tampere
Sivumäärä: 81 s.
Julkaisuvuosi: 2009
Opinnäytetyö: Pro gradu -työ. Tampereen yliopisto. Taideaineiden laitos, teatterin ja draaman tutkimus.
Kieli: suomi
Asiasanat: lapset; kuntoutuminen; maahanmuuttajat; ohjaus; pakolaiset; integraatio; kuntoutusmenetelmät; opinnäytteet; pro gradu -tutkielmat; draamapedagogiikka; draamakasvatus; kotoutuminen
Huomautus:

Myös paperimuodossa

 

2007 DOKUMENTTIELOKUVA KRISTALLIKOROT OLOHUONEESSA

Käsikirjoitusta, leikkausta, kuvausta Raisa Fosterin kanssa.

 http://www.raisafoster.com/2013/06/14/mita-katsoja-saa-taiteestani

Annu - pakko nauraa 2006

Autismi- ja Aspergerliiton julkaisema  autismin ensitieto DVD.


Annu - pakko nauraa -DVD kertoo esimerkkien kautta erilaisen mutta onnellisen 9-vuotiaan Anna-Liisan elämästä. DVD sisältää puolen tunnin dokumentin, videoita Annun kotikuntoutuksesta, sisaruksista ja opintiestä sekä valokuva-albumin. DVD sisältää myös kattavan tietopaketin autismista.
DVD soveltuu ensitiedoksi perheille, jotka kuulevat lapsensa diagnoosista. Se on myös laaja ja ajankohtainen tietopaketti kaikille muillekin, jotka kohtaavat autistisen ihmisen. Se soveltuu myös opetusmateriaaliksi ja keskustelun avaajaksi.

ANNU - pakko nauraa. Autismin ensitieto DVD. Julkaisija Autismi- ja Aspergerliitto ry, 2006. 
Tuotanto: Mediaporras/Juha Siirtola. Kuvas: Leena Lehti. Äänet: Reko Rintamäki. Leikkaus: Jari Hakola.
Dolly grip: Tero Salonen. DVD-koodi: Mika Vuorinen. Ohjaus ja käsikirjoistus: Eeva-Kaisa Ruokolainen.
Kokonaiskesto 82 min. Sopii kaikille TV-kuvaformaateille. Ruotsinkielinen tekstitys. Hinta a 20 euroa.

Lainattavissa myös esimerkiksi useimmista kirjastoista seuraavan kaltaisin hakusanoin:

Nimeke:Annu - pakko nauraa : autismi ensitieto DVD
Kielet:Suomi
Pääsana:ANNU
Aineistotyyppi:Videotallenne
Yhteisötekijä:Autismi- ja Aspergerliitto; Mediaporras
Julkaisutiedot:Tampere : Autismi- ja Aspergerliitto, 2005
Ulkoasu:82 min.
Asiasanat:dvd-levyt; autismi; ensitieto

http://finnahallinta.kansalliskirjasto.fi/finna/kansalliskirjasto/Kyytitesti/Record/kyyti.0FDD7AB6-B475-4558-A9FF-B9BACEE4F191



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

ARTISTIC IMPRESSIONS THROUGH TOUCH ­–SEMINAARI 19.4.2011

Voimaa taiteesta -hanke järjesti musiikkiterapeutti Russ Palmerin ja kommunikaatiotutkija Riitta Lahtisen ohjaaman työpajan luovan- ja hyvinvointialan ammattilaisille. Työpajan jälkeen tuntemuksia purettiin psykodraamaohjaaja Anne Katajan johdolla. Olen erittäin iloinen siitä, että olin kahdenkymmenen onnekkaan mukaan mahtuneen osallistujan joukossa. Russ Palmerin ja Riitta Lahtisen työpajassa oltiin yksinkertaisten mutta hyvin koskettavien asioiden äärellä. Kun jokin aisteista puuttuu, muut aistit herkistyvät ja alkavat korvata puuttuvaa aistia. Näin todisti Palmer, itsekin näkö- ja kuulovammainen ohjaajamme. Purkiessamme sinänsä helpoilta ja yksinkertaisilta vaikuttaneita harjoituksia huomasimme, että osallistujat olivat kokeneet ne varsin vaikuttavaksi. Toisen koskettaminen ei ole suomalaisessa kulttuurissa itsestäänselvyys ( ja monikulttuurisissa tai erityisryhmissä toisen koskettaminen voi olla vielä haastavampaa!) Työpaja herätti erittäin paljon keskustelua siit...

Draaman opettamista opettamassa

Olin uudenlaisen haasteen edessä kun  päädyin opettamaan TAMKin opettaja opiskelijoille draaman opettamista. Selvisin rupeamasta mielestäni kunnialla vaikka aivan uuden aspektin toi mukanaan se, että en voinut tuttuun tapaan ainoastaan vetää draamakokonaisuutta läpi vaan mukaan tuli lisänä vaatimus osata sanoittaa sitä mitä tehtiin sekä reflektoida toiminta jälkikäteen niin, että opettajat voisivat hyödyntää toimintatapaa omista lähtökohdistaan käsin. Päädyin vetämään vajaan kolmen tunnin mittaisen kokonaisuuden, jossa ensin avasin draaman käsitettä pikaisesti, sitten vedin demohengessä pienen draamaprosessin, jonka toimintaosion jälkeen vielä avasin auki. Lopussa vielä viivähdettiin draaman arvioimisessa ja tapahtuneen reflektoinnissa. Keräämieni palautteiden pohjalta uskon onnistuneeni hyvin, sillä usea osallistujista kirjoitti, että ennakkoasenteet draaman käyttöä kohtaan hälvenivät ja he jäivät mietiimään miten voisivat itse soveltaa tai kokeilla draaman työtapoja. Enenpää en ...

Mitä muistat ala-asteen tai yläasteen historian tunneilta?

Minä en juurikaan mitään. Tiedän kuitenkin keinon, jonka avulla historiallisten tapahtumien ja ihmisten muistaminen voisi olla helpompaa. Ilokseni saimme koululle rauhankoulun 2-osaisen draamatyöpajan vetäjineen. Kaksi ohjaajaa veti läpi toiminnallisia draamaharjoituksia sisältävän kokonaisuuden Rosa Parksistam historiallisesta henkilöstä, jonka tarinan uskon muistavani tästä eteenpäin hyvinkin tarkkaan. Suosittelen rauhankoulun toimintakokonaisuuksia lämpimästi kaikille Helsingin, Tampereen, Turun ja Vaasan alueen opettajille ”tavallisen” luokkaopetuksen vastapainoksi. Vaikka draamatyöpaja työskentelymuotona kuulostaisi vieraalta on kokonaisuus rakennettu niin, että osallistujat voivat osallistua omalla haluamallaan aktiivisuudella eikä keneltäkään esimerkiksi odoteta erikoisia näyttelijäntyön taitoja. Mukana oleminen ja toiminnan seuraaminen riittävät, käytetyt tekniikat osallistavat osin huomaamatta ja osin oman halun mukaan. K.O kokonaisuudesta kerrotaan Rauhankoulun www-sivu...