Siirry pääsisältöön

VOIMADRAAMAA

Tästä voit tutustua esikoiskirjaani VOIMADRAAMAA



Kuvaus kirjasta

VOIMADRAAMAA on tarkoitettu käytännön työvälineeksi ohjaajalle, joka haluaa hyödyntää draaman voimauttavia ja kuntouttavia elementtejä omassa työssään. Kirjassa annetaan perustietoa voimauttavan draaman ohjaamisesta ja käytännön vinkkejä painottuen erityistä tukea tarvitsevien osallistujien tukemisesta työskentelyn aikana.

Kirjan 8 valmista, erilaisille ryhmille sovellettavissa olevaa draamakokonaisuutta, käsittelevät monikulttuurisuutta, pelkoja, toden ja epätoden rajaa, itsetuntoa, erityistä tukea tarvitsevan lapsen sisaruksena olemisen ristiriitoja, syömishäiriöstä toipumista, koulukiusaamista ja masentuneen nuoren tukemista. Kaksi draamakokonaisuutta on suunniteltu aikuisryhmille esimerkiksi sosiaalialan oppilaitoksissa käytettäviksi, yhdessä draamakokonaisuudessa opastetaan draamatyöskentelyn strukturoimiseen kuvien avulla.



Pakettiin kuuluu kirjan lisäksi Harjoituspussi-vihkonen, joho on koottu harjoituksia tunteiden käsittelyyn, luottamuksen parantamiseen ja itseilmasun, itseluottamuksen sekä itsetuntemuksen lisäämiseen. Harjoituksien yhteydessä mainitaan harjoitukseen liitettäviä oppimisalueita ja kuntoututuksellisia tavoitteita. Vihkonen on tehty kirjan lisämateriaaliksi, mutta se toimii myös ideapakettina ilman emokirjaa.
Lisäksi paketissa on 3 korttipakkaa * strukturointikortit ’Maailman pallot’ draamakokonaisuuteen sekä *eläinkortit ( 16 kpl) ja *tunnekortit (16 kpl) . Kuvittajana Ipana Impro-kirjasta tuttu ErjaAlander.









Kirjan tilaukset käyvät kätevimmin (ja edullisimmin) kustantajan kautta.

http://draamatyo.fi/kirjat/voimadraamaa/




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

ARTISTIC IMPRESSIONS THROUGH TOUCH ­–SEMINAARI 19.4.2011

Voimaa taiteesta -hanke järjesti musiikkiterapeutti Russ Palmerin ja kommunikaatiotutkija Riitta Lahtisen ohjaaman työpajan luovan- ja hyvinvointialan ammattilaisille. Työpajan jälkeen tuntemuksia purettiin psykodraamaohjaaja Anne Katajan johdolla. Olen erittäin iloinen siitä, että olin kahdenkymmenen onnekkaan mukaan mahtuneen osallistujan joukossa. Russ Palmerin ja Riitta Lahtisen työpajassa oltiin yksinkertaisten mutta hyvin koskettavien asioiden äärellä. Kun jokin aisteista puuttuu, muut aistit herkistyvät ja alkavat korvata puuttuvaa aistia. Näin todisti Palmer, itsekin näkö- ja kuulovammainen ohjaajamme. Purkiessamme sinänsä helpoilta ja yksinkertaisilta vaikuttaneita harjoituksia huomasimme, että osallistujat olivat kokeneet ne varsin vaikuttavaksi. Toisen koskettaminen ei ole suomalaisessa kulttuurissa itsestäänselvyys ( ja monikulttuurisissa tai erityisryhmissä toisen koskettaminen voi olla vielä haastavampaa!) Työpaja herätti erittäin paljon keskustelua siit...

Draaman opettamista opettamassa

Olin uudenlaisen haasteen edessä kun  päädyin opettamaan TAMKin opettaja opiskelijoille draaman opettamista. Selvisin rupeamasta mielestäni kunnialla vaikka aivan uuden aspektin toi mukanaan se, että en voinut tuttuun tapaan ainoastaan vetää draamakokonaisuutta läpi vaan mukaan tuli lisänä vaatimus osata sanoittaa sitä mitä tehtiin sekä reflektoida toiminta jälkikäteen niin, että opettajat voisivat hyödyntää toimintatapaa omista lähtökohdistaan käsin. Päädyin vetämään vajaan kolmen tunnin mittaisen kokonaisuuden, jossa ensin avasin draaman käsitettä pikaisesti, sitten vedin demohengessä pienen draamaprosessin, jonka toimintaosion jälkeen vielä avasin auki. Lopussa vielä viivähdettiin draaman arvioimisessa ja tapahtuneen reflektoinnissa. Keräämieni palautteiden pohjalta uskon onnistuneeni hyvin, sillä usea osallistujista kirjoitti, että ennakkoasenteet draaman käyttöä kohtaan hälvenivät ja he jäivät mietiimään miten voisivat itse soveltaa tai kokeilla draaman työtapoja. Enenpää en ...

Mitä muistat ala-asteen tai yläasteen historian tunneilta?

Minä en juurikaan mitään. Tiedän kuitenkin keinon, jonka avulla historiallisten tapahtumien ja ihmisten muistaminen voisi olla helpompaa. Ilokseni saimme koululle rauhankoulun 2-osaisen draamatyöpajan vetäjineen. Kaksi ohjaajaa veti läpi toiminnallisia draamaharjoituksia sisältävän kokonaisuuden Rosa Parksistam historiallisesta henkilöstä, jonka tarinan uskon muistavani tästä eteenpäin hyvinkin tarkkaan. Suosittelen rauhankoulun toimintakokonaisuuksia lämpimästi kaikille Helsingin, Tampereen, Turun ja Vaasan alueen opettajille ”tavallisen” luokkaopetuksen vastapainoksi. Vaikka draamatyöpaja työskentelymuotona kuulostaisi vieraalta on kokonaisuus rakennettu niin, että osallistujat voivat osallistua omalla haluamallaan aktiivisuudella eikä keneltäkään esimerkiksi odoteta erikoisia näyttelijäntyön taitoja. Mukana oleminen ja toiminnan seuraaminen riittävät, käytetyt tekniikat osallistavat osin huomaamatta ja osin oman halun mukaan. K.O kokonaisuudesta kerrotaan Rauhankoulun www-sivu...