Siirry pääsisältöön

Syksyn satoa


Piitkästä pitkästä aikaa minulla on taas toimiva tietokone ja aikeenani on taas kertarysäyksellä päivitellä blogiani. Onneksi käsittelemät aiheet ovat sellaisia, etteivät ihan muutamassa kuukaudessa vanhene. Siispä vähän päivittelyä syksyn varrelta.

Osallistuin syys-marraskuun aikan 4 päivän ja 4opintopisteen opetuskokonaisuuteen:
mielen hyvinvoinnin edistäminen ja opiskelijan psyykkinen tukeminen opetuksessa ja ohjauksessa.

Koulutus totetettiin Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa eri tahojen yhteistyönä. Kokonaisuus alkoi draamapedagogi Riikka Nurmen toiminnanllisella osuudella. Nurmi näkee mielen terveyden ihmisen voimavarana ja haluaa olla osaltaan purkamassa vallitsevaa ajatusta siitä miten mielenterveydestä puhuttaessa aletaan aina automaattisesti ajatella mielensairautta.

Omaa mielen maisemaa pääsee lähestymään mm. seuraavalla tavalla:
-Huoneen lattiatilaan kuvitellaan Suomen kartta.
-Kartalla mennään seisomaan sinne mistä on tänään lähtenyt.
-Kartalla mennään sinne missä itse lepää. Purku lähellä olevien kesken.

Harjoitus paljasti, että yhteenvetona kurssilaiset lepäävät synnyinkaupungeissaan, mökeillä ja ylipäätään veden äärellä. Lepo vaikuttaa vahvasti mielen hyvinvointiin.

Muuta esiinnoussutta mietittävää aamupäivän aikana:
-Mitkä tekijät vaikuttavat hyvään opiskeluyhteisöön?
-Mitä hyvinvointi on ? (esim. tuottelias toiminta omien kykyjemme mukaan, selviytymistä myös stressitilasta, pystyy antamaan oman panoksen esim. perheelle, työyhteisölle jne.)
-Miten voidaan luoda myönteisyyspyörre eri yhteisöissä?
-Mikä tekee onnelliseksi/ tyytyväiseksi/tasapainoiseksi?

Nurmen johdolla käsitellään myös ryhmän turvallisuuden asteita (Mikko Aalto) ja työstetään niitä kompastuskiviä, joita liittyy hyvään opiskeluyhteisöön. Olennaista on etsiä ratkaisuja ja ajatella voimavarasuuntautuneesti. Nurmen toiminnalliset ”draamaosuudet” ovat erittäin hyvin vedettyjä ”perusharjoituksia” ja teoriaosuus tiukkaa asiaa Nurmen paketoidessa mielenterveyden voimavaraksi, jonka tekijät uusiutuvat ja kuluvat koko elämämme ajan. Erityisen ilahduttaa on, että me kurssilaiset saamme todella todella hyvän materiaalipaketin sekä nuorille hyvin soveltuvat fiiliskortit toimipisteiden käyttöön. Materiaalipaketissa on selkeästi jaotellut aihekokonaisuudet ja aina k.o aihepiiriin liittyviä hyviä toiminnallisia tehtäviä, joita voi aina muokata edelleen tarpeen ja tilanteen mukaan...

Tässäpä tällä kertaa tällainen kirjoittelun avaus.. lisää päivityksiä luvassa pian... Huomasin muuten, että näillä harvakseltaan päivittämilläni sivuilla on kuitenkin käynyt lukijoita jonkin verran... Herättikö jokin kirjoittamani ajatuksia! Saa kommentoida:) Kuvassa saamamme materiaalin kansi. Suosittelen lämpimästi, hyviä harjoituksia. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

ARTISTIC IMPRESSIONS THROUGH TOUCH ­–SEMINAARI 19.4.2011

Voimaa taiteesta -hanke järjesti musiikkiterapeutti Russ Palmerin ja kommunikaatiotutkija Riitta Lahtisen ohjaaman työpajan luovan- ja hyvinvointialan ammattilaisille. Työpajan jälkeen tuntemuksia purettiin psykodraamaohjaaja Anne Katajan johdolla. Olen erittäin iloinen siitä, että olin kahdenkymmenen onnekkaan mukaan mahtuneen osallistujan joukossa. Russ Palmerin ja Riitta Lahtisen työpajassa oltiin yksinkertaisten mutta hyvin koskettavien asioiden äärellä. Kun jokin aisteista puuttuu, muut aistit herkistyvät ja alkavat korvata puuttuvaa aistia. Näin todisti Palmer, itsekin näkö- ja kuulovammainen ohjaajamme. Purkiessamme sinänsä helpoilta ja yksinkertaisilta vaikuttaneita harjoituksia huomasimme, että osallistujat olivat kokeneet ne varsin vaikuttavaksi. Toisen koskettaminen ei ole suomalaisessa kulttuurissa itsestäänselvyys ( ja monikulttuurisissa tai erityisryhmissä toisen koskettaminen voi olla vielä haastavampaa!) Työpaja herätti erittäin paljon keskustelua siit...

Draaman opettamista opettamassa

Olin uudenlaisen haasteen edessä kun  päädyin opettamaan TAMKin opettaja opiskelijoille draaman opettamista. Selvisin rupeamasta mielestäni kunnialla vaikka aivan uuden aspektin toi mukanaan se, että en voinut tuttuun tapaan ainoastaan vetää draamakokonaisuutta läpi vaan mukaan tuli lisänä vaatimus osata sanoittaa sitä mitä tehtiin sekä reflektoida toiminta jälkikäteen niin, että opettajat voisivat hyödyntää toimintatapaa omista lähtökohdistaan käsin. Päädyin vetämään vajaan kolmen tunnin mittaisen kokonaisuuden, jossa ensin avasin draaman käsitettä pikaisesti, sitten vedin demohengessä pienen draamaprosessin, jonka toimintaosion jälkeen vielä avasin auki. Lopussa vielä viivähdettiin draaman arvioimisessa ja tapahtuneen reflektoinnissa. Keräämieni palautteiden pohjalta uskon onnistuneeni hyvin, sillä usea osallistujista kirjoitti, että ennakkoasenteet draaman käyttöä kohtaan hälvenivät ja he jäivät mietiimään miten voisivat itse soveltaa tai kokeilla draaman työtapoja. Enenpää en ...

Mitä muistat ala-asteen tai yläasteen historian tunneilta?

Minä en juurikaan mitään. Tiedän kuitenkin keinon, jonka avulla historiallisten tapahtumien ja ihmisten muistaminen voisi olla helpompaa. Ilokseni saimme koululle rauhankoulun 2-osaisen draamatyöpajan vetäjineen. Kaksi ohjaajaa veti läpi toiminnallisia draamaharjoituksia sisältävän kokonaisuuden Rosa Parksistam historiallisesta henkilöstä, jonka tarinan uskon muistavani tästä eteenpäin hyvinkin tarkkaan. Suosittelen rauhankoulun toimintakokonaisuuksia lämpimästi kaikille Helsingin, Tampereen, Turun ja Vaasan alueen opettajille ”tavallisen” luokkaopetuksen vastapainoksi. Vaikka draamatyöpaja työskentelymuotona kuulostaisi vieraalta on kokonaisuus rakennettu niin, että osallistujat voivat osallistua omalla haluamallaan aktiivisuudella eikä keneltäkään esimerkiksi odoteta erikoisia näyttelijäntyön taitoja. Mukana oleminen ja toiminnan seuraaminen riittävät, käytetyt tekniikat osallistavat osin huomaamatta ja osin oman halun mukaan. K.O kokonaisuudesta kerrotaan Rauhankoulun www-sivu...