Keskustelu koulujen
taide- ja taitoaineiden opetuksen määrästä nostaa aika ajoin
päätään. Taideaineisiin iskeneiden säästötoimenpiteiden
jälkeen kallistutaan jälleen suuntaan, jossa nähdään taideaineet
tarpeellisena osana lapsen kokonaisvaltaista kehittymistä. 2010
opetusministeri Henna Virkkunen kannattaa voimakkaasti taideaineiden
lisäämistä tuntien vähentämisen asemasta...uusia taideaineita
esitetään otettavaksi osaksi opetusta..esitykset eivät kuitenkaan
koskaan tunnu saavan tarpeeksi kannatusta... Jo 2009 on asetuttu
erityinen työryhmä, jonka tehtävänä on taito- ja taideaineiden
osuuden vahvistaminen kouluissa. Usean vuoden ajan peruskouluissa
taito- ja taideaineiden on kuitenkin täytynyt puolustaa paikkaansa
osana koulupäivää. Jos taideaineiden tuntimäärää tahdotaan
lisätä, on vaihtoehtoina joko oppituntien lisääminen tai sitten
jostakin aineista on otettava pois. Mahdollista voisi olla myös
kaikkiaan valinnaisten aineiden määrän lisääminen. Jotta muista
kouluaineista ei jouduttaisi karsimaan, yhtenä ratkaisuna on nähty
koulun jälkeisen iltapäiväkerhotoiminnan virkistäminen. Muutaman
viime vuoden aikana Suomessa onkin käynnistynyt 12 000 liikunta,
musiikki ja käsityökerhoa. Siitä kuinka monta draama, ilmaisu tai
näytelmäkerhoa on perustettu ei mainita mitään.
(http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/04/1099774)
Koulun
taito- ja taideaineiksi luetaan perinteisesti ainakin käsityöt,
kuvaamataito ja musiikki. Taideaineiden joutuessa jo nyt puolustamaan
asemaansa ja tuntimäärien vähennyttyä ennestään esim.
ainoastaan yhteen musiikkituntiin viikossa, on äärettömän vaikeaa
ehdottaa kokonaan uutta taideainetta otettavaksi osaksi suomalaista
peruskoulujärjestelmää. Kuitenkin aion uskaltautua sen tekemään:
draamakasvatuksen
tulisi ehdottomasti olla koulussa omana aineenaan useasta eri syystä!
Rusanen
(2001, 56) listaa opetushallituksen ylitarkastaja Inari Grönholmin
kirjaamia ilmaisutaidon yleisiä tavoitteita. Grönholm toteaa
ilmaisutaidon olevan aine, jossa oppilaan koko persoonallisuus
kehittyy. Aineen tavoitteena on kehittää esteettis-eettistä
elämänasennetta, humanistista suhtautumista toisiin ihmisiin ja
yhteiskuntaan sekä vuorovaikutustaitoja. Ilmaisukasvatuksen avulla
voidaan oppia myös mm. eettisten valintojen merkitystä, tunteiden
ymmärtämistä sekä kehittää myönteistä suhtautumistapaa
yksilöä, ryhmää, yhteiskuntaa ja erilaisia kulttuureja kohtaan,
rohkaista monipuoliseen ilmaisuun, kehittää valmiuksia arvioida
kriittisesti
ja
oppia ymmärtämään kulttuurin kehittäminen ja vastaanottaminen
elinikäisenä prosessina. (Rusanen 2001, 56.)
Mitä
tällainen paljon lupaava draamakasvatus, ilmaisutaito tai
teatterikasvatus sitten käytännössä tarkoittaisi? Jos
draamatyöskentelyn avulla voidaan todella oppia edes murto-osa yllä
mainituista asioista, eikö ole käsittämätöntä, ettei kyseinen
oppiaine kuulu koulujen opetusohjelmaan? Draama- tai
ilmaisukasvatuksen tavoitteet voivat kuulostaa hyvin yleviltä, mutta
käytännössä kyseessä on konkreettinen toimintamuoto, johon
jokainen osallistuja voi osallistua omista lähtökohdistaan käsin.
Draamakasvatus tässä yhteydessä voitaisiin määritellä omaa
ajattelua herättäväksi, voimakkaasti osallistavaksi, mukaansa
tempaavaksi tekemiseksi, jossa osallistuja kokee onnistumisen hetkiä
ja elämyksiä. Toiminta voi sisältää esimerkiksi erilaisten
eettisten kysymysten käsittelyä draamatarinan muodossa tai
tarkoittaa yhdessä käsikirjoitettavaa ja esitettävää näytelmää.
Tekeminen ja prosessi tarjoavat monia erilaisia hetkiä käsitellä
vaikeitakin asioita ja antaa erilaisille tunteille näkyvä muoto.
Merkityksellistä ei ole niinkään hieno esteettinen lopputulos
esim. valmis teatteri esitys vaan pikemminkin matka, joka tehdään
tätä esitystä valmistettaessa.
Teatterikasvatus
on myös käyttökelpoinen eri oppiaineita yhdistävän projektin
pohja. Onnistuneessa teatterikasvatukseen pohjautuvassa projektissa
jokainen voisi toimia itseään kiinnostavalla sektorilla esim.
lavasteiden/musiikin/valojen/äänien tekijänä. Valmiin
lopputuloksen näkeminen ja prosessissa mukana oleminen voisi
parhaimmillaan toimia vahvana minäkuvaa vahvistavana tekijänä.
Hyvin ujokin lapsi voi rohkaistua esiintymään saadessaan olla
lavalla esimerkiksi muiden kanssa yhdessä vaikkapa kuorossa.
Onnistuminen esityksessä, vaikkapa vain hyvinkin pienessä roolissa
vaikuttaa puolestaan positiivisesti itsetuntoon. Uskoisin saman
pätevän myös lapsiin, joilla olisi esimerkiksi erityyppisiä
oppimisvaikeuksia. Pienessäkin roolissa onnistuminen voisi olla
hyvin merkittävää lapselle, jonka koulumenestys ei ole välttämättä
muuten parhaasta pasta. Yhdessä tekeminen lisää myös tunneta
joukkoon kuulumisesta ja ehkäisee parhaimmillaan jopa syrjäytymistä.
Teatterikappaleen tekeminen opettaa myös
pettymysten sietoa - jos ei saa juuri haluamaansa roolia,
positiivisen ja negatiivisen kritiikin vastaanottoa, muiden huomioon
ottamista sekä pitkäjänteisyyttä. Teatteri esitys/projekti on
kokonaisuus, joka on tehtävä ja harjoiteltava yhdessä erilaisten
osallistujien kanssa. Tiimityöskentely ja kompromissit ovat
välttämättömiä prosessin aikana.
Jotta
draamakasvatuksesta tulisi oppiaine, tulisi asenneilmastossa tapahtua
suuria muutoksia. Useat vanhemmat ovat huolissaan siitä miten taide-
ja taitoaineiden oppiminen voi tapahtua ns. akateemisten aineiden
kustannuksella vaikka oikein integroituna esim. draamatarinoiden
avulla voitaisiin tukea muiden aineiden oppimista. Muitakaan
taitoaineita, saati sitten “ylimääräistä” draama- /
ilmaisukasvatusta ei koeta tarpeelliseksi osaksi
peruskoulujärjestelmää. Taitoaineet nähdään pahimmillaan vain
turhana resurssina, tärkeämpää olisi keskittyä “oikeisiin”
ja “hyödyllisiin” oppiaineisiin.
Mielestäni
olisi jo korkea aika tuoda esiin se seikka, että suomalaisessa
peruskoulussa ei välttämättä ylipäätään tueta niitä
valmiuksia, joita kuitenkin aikuisilta yhteiskunnan jäseniltä
odotetaan. Vaikka parannuksia opetukseen on tullut huomattavasti
viime vuosina, tuntuu koko koulujärjestelmä pohjautuvan systeemiin,
joka ei palvele esim. ns. korkean aktiivisuuden omaavia lapsia. Usein
nämä tietopainotteisissa aineissa menestymättömät lapset voivat
olla kuitenkin varsin “lahjakkaita” taitoaineiden kyseessä
ollessa. Tämä voi yksinkertaisesti selittyä sillä, että
oppimiseen liittyy heille liian vähän toimintaa. Koulussa pitää
pystyä istumaan hiljaa ja paikallaan opettajan määrittelemiä
aikoja. Huomattava määrä tiedosta opitaan joko kuulo- tai
näköaistin avulla ja lasten tietoutta sekä osaamista testataan
kirjallisilla kokeilla. Kuitenkin työelämässä arvostetaan hyviä
koulunumeroita enemmän mm. ihmisen aktiivisuutta, sosiaalisia
taitoja ja kykyä ilmaista itseään : toisin sanoen niitä taitoja,
joita koulussa olisi voitu opetella luontevasti draamatyöskentelyn
lomassa.
Pienillä
lapsilla kykyä itsenäiseen ajatteluun, asioiden kokeilemiseen,
liikkumiseen, ja yhdessä tekemiseen on luonnostaan. On jotenkin
nurinkurista, että lapsia aletaan pienestä pitäen hillitä
istumaan hiljaa paikallaan ja monen hiljaisen vuoden jälkeen taas
työelämässä oletetaan, että saman henkilön tulisi todella
aktiivisesti pystyä tuomaan itseään esiin - ylipäätään
saadakseen mitä tahansa työtä.
Mietitäämpä
vielä niitä suuria muutoksia, joita Suomessa on tapahtunut
vaikkapa 20 viimeisen vuoden aikana. Suomalaisessa yhteiskunnassa on
nykyisin aivan uudenlaisia haasteita esimerkiksi lisääntyneen
maahanmuuton, laman ja työttömyyden myötä. Lasten ja nuorten
pahoinvoinnista kertoo paitsi teini-ikäisten lisääntynyt
huostaanotto myös kouluampumissurmien kaltaiset tragediat.
Draamatyöskentely voisi olla yksi työskentelyvälinen lasten ja
nuorten tavoittamiseksi – ennen kuin on liian myöhäistä.
Ja
vielä lopuksi. Kaikilla lapsilla on tarve kuulua ajoittain johonkin
omaa minuttaan suurempaan kokonaisuuteen. Jos koulut eivät
tulevaisuudessakaan tule tarjoamaan draamakasvatuksen kaltaista
taide- ja taitoaineisiin pohjautuvaa (projektitoimintaa
)systemaattisesti kaikille oppilaille, jää jatkossakin vahvasti
vanhempien vastuulle tarjota lapsilleen toimintaa, jonka avulla lapsi
voi työstää erilaisia asioita, oppia maailmasta ja kasvaa
ihmisenä.
Lähteitä
ainakin:
Rusanen, Soile.
2001. Teatteri – huutolaislapsi suomalaisessa koulussa.
Teoksessa Korhonen, Pekka, Ostern Anna-Lena (toim.) Katarsis,
draama, teatteri ja kasvatus. Atena Kustannus. Jyväskylä.
Kommentit
Lähetä kommentti