Tuntijakouudistus unohti
draaman
Valtioneuvosto
päätti tuntijaosta torstaina 28.6.2012. Uudistuksessa lisätään taide- ja
taitoaineiden, yhteiskuntaopin ja liikunnan tuntimääriä. Uskonnon tuntimäärää
vähennetään ja kieliohjelmia monipuolistetaan. Draaman käyttöä
opetusmenetelmänä lisätään äidinkielen ja yhteiskuntaopin opetuksessa.
Fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, maantietoa ja terveystietoa opetetaan 1-6
luokilla vastedes integroituna ympäristöoppiin. (OPM, tiedote 27.6.2012.)
Suunta on
eittämättä oikea. Neljän vuosiviikkotunnin lisäys kaikille yhteisissä taide- ja
taitoaineissa voi mahdollisesti vahvistaa hallituksen sivistyspoliittisen
ministerityöryhmän asettamien tavotteiden mukaisesti taidekasvatuksen
yhdenvertaistamisen pyrkimystä ja liikuntatuntien lisääminen voi tukea lapsia
ja nuoria tavoitteiden mukaisesti aktiivisemman liikkumisen suuntaan. Myös
askel oppiainekokonaisuuksittain opettamisen suuntaan kuulostaa järkevälle ja
monista eri syistä perusteltavissa olevalta. Harmiteltavaa on kuitenkin, että
draamakasvatusta ei saatu nostetuksi mukaan uudeksi oppiaineeksi taide- ja
taitoaineiden joukkoon huolimatta siitä, että draaman työskentelytekniikoilla
päästäisiin laajasti käsittelemään ja kehittämään juuri niitä asioita, jotka
toimivat tuntijakouudistuksen pohjalla ajateltaessa tavoitetta lasten ja
nuorten kasvusta opetusministeri Jukka Gustafssonin sanoin ”eettisesti
vastuulliseen yhteiskunnan jäsenyyteen, yhteisöllisyyten ja hyviin tapoihin.”
(OPM, tiedote 27.6.2012.)
Tuntijakouudistus
astuu voimaan elokuussa 2016. Tällöin oppilaat alkavat neljänneltä luokalta
alkaen opiskella historiaa ja yhteiskuntaoppia ja opetusministeri Jukka
Gustafssonin mukaan ”he saavat opetusta yhteiskunnallisen vaikuttamisen
periaatteista ja pääsevät osallistumaan ja vaikuttamaan oppimisessa muun muassa
draaman keinoin”. (OPM, tiedote 27.6.2012.) Jotta draaman käyttöä
opetusmenetelmänä voitaisiin oikeasti tuoda tarkoituksenmukaisella tavalla
äidinkielen ja yhteiskuntaopin opetukseen, tarkoittaisi se sitä, että käynnissä
pitäisi olla tässä vaiheessa laajamittainen koulutus, jossa äidinkielen ja
yhteiskuntaopin opettajat perehtyisivät vähintäänkin perusopintojen,
suositeltavasti aineopintojen verran draamakasvatuksen käytön perusteisiin.
Kaikkiaan draaman työtapojen taitojen pitäisi myös tulevaisuudessa kuulua osaksi opettajan opintoja. Vaihtoehtoisesti ainakin
äidinkielen ja yhteiskuntaopin opettajat voisivat tehdä tiivistä yhteistyötä
draamaohjaajien tai draamapedagogien kanssa saadakseen tarvittavaa tietotaitoa
opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja reflektointiin. Yhtenä ratkaisuna
voisi olla palkata jokaiseen kouluun draamapedagogi suunnittelemaan
oppitunneilla toteutettavia draamakokonaisuuksia sekä kouluttamaan muuta
henkilökuntaa draaman käyttöön. Oppitunteja draamapedagogi voisi tässä
tapauksessa pitää sekä itsenäisesti, että yhteistyössä muiden aineiden
opettajien kanssa. Tämäkään ajatus ei ole huono sillä siinä resursoitaisiin
koko koululle henkilö vastaamaan toiminnallisten menetelmien tuomisesta
luontevaksi osaksi koulun arkea. Nyt
olisinkin erittäin kiinnostunut tietämään niistä suunnitteilla olevista
käytänteistä, joilla tuntijako uudistusta aiotaan todellisuudessa draamaan
osalta lähteä toteuttamaan. Draaman käyttö läpäisyperiaatteella muiden
oppiaineisen opetuksen yhteydessä on aikaisemmin tarkoittanut valitettavan
usein sitä, että riippuu täysin
opettajasta, millaisia työskentelytapoja hän tahtoo luokkaan tuoda ja
pahimmillaan draaman käyttö on voinut rajoittua kokonaisuudessaan pakollisen ja
perinteisen koulun joulujuhlanäytelmän tekoon.
Mitä
draama mahdollistaisi?
Mitä
draamakasvatuksen avulla sitten voitaisiin saavuttaa? Ja mitä tällainen paljon lupaava draamakasvatus, ilmaisutaito tai
teatterikasvatus sitten käytännössä tarkoittaisi?
Rusanen (2001, 56) listasi jo 2000-luvun alussa opetushallituksen
ylitarkastaja Inari Grönholmin kirjaamia ilmaisutaidon yleisiä tavoitteita.
Grönholm totesi tuolloin ilmaisutaidon olevan aine, jossa oppilaan koko
persoonallisuus kehittyy. Aineen tavoitteena on kehittää esteettis-eettistä
elämänasennetta, humanistista suhtautumista toisiin ihmisiin ja yhteiskuntaan
sekä vuorovaikutustaitoja. Ilmaisukasvatuksen avulla voidaan oppia myös mm.
eettisten valintojen merkitystä, tunteiden ymmärtämistä sekä kehittää
myönteistä suhtautumistapaa yksilöä, ryhmää, yhteiskuntaa ja erilaisia
kulttuureja kohtaan, rohkaista monipuoliseen ilmaisuun, kehittää valmiuksia
arvioida kriittisesti ja oppia ymmärtämään kulttuurin kehittäminen ja
vastaanottaminen elinikäisenä prosessina. (Rusanen 2001, 56.) Tavoitteet
ovat hyvin saman suuntaisia kuin opetusministeri Jukka Gustafssonin mainitsemat
tuntijakouudistuksen taustalla vaikuttavat arvot, joiden mukaan halutaan
panostaa lasten kasvattamiseen aktiiviseen ja
vastuulliseen yhteiskunnan jäsenyyteen. Olennaista olisi vahvistaa arvokasvatusta,
ihmisarvon loukkaamattomuutta ja inhimillisen moninaisuuden ymmärtämistä. Itse epäilen, että draaman
läpäisyperiaatteella mukaan ottaminen ja yhteiskuntaopin tuntimäärän nostaminen
eivät yksinään riitä tavoitteiden saavuttamisessa vaikka opetusministeri
Gustafsson painottaakin muutosten tuntijakouudistuksessa ”olevan isoja ja
rakentavan meille aivan uudenlaista koulua ja koulukulttuuria”. Koulun
toimintakulttuuri tulisi mielestäni voida nähdä vielä Gustafssonin mainintaa
laajemmassa mittakaavassa. Koulujen yhtenä tärkeimpänä tehtävänä olisi voida
luoda avoin ilmapiiri, jossa oppilaiden välinen vuorovaikutus, elämäntavat,
tottumukset, moraali, säännöt ja arvostus voitaisiin nostaa avoimesti
keskusteluun ja tältä pohjalta lähteä rakentamaan koululle ja ryhmälle istuvaa
toimintakulttuuria.
Englannissa draama on jo sujuva osa opetusta. Myös esimerkiksi kehitysmaissa on saanut sijaa Theatre for development-liike, jossa mm. pienoisnäytelmiä käytetään ihmisten tavoittamisessa ja tiedon jakamisessa. Suomessa puhutaan paljon yhteistoiminnallisesta oppimisesta ja opetuksen elämyksellisyyden tunnustetaan vaikuttavan oppimistuloksiin. Suomessa on jo paljon yksittäistä osaamista ja koulujen opettajat voivat tilata esimerkiksi Nuorten Akatemiasta tai Rauhanliiton rauhankoulusta ohjaajan vetämään oppilailleen osallistavan draamatyöpajan vaihtuvilla teemoilla. Vaikka teemat ovat erittäin ajankohtaisia voi kuitenkin käydä niin, että yksittäinen vierailu jää tilamaatta ellei teema nimenomaisesti osu oman oppiaineen aiheeseen. Kaikki ylimääräinen aika kun on pois siitä, että lukuvuodelle määritellyt oppiaineiden oppimistavoitteet saataisiin vietyä läpi.
Jotta draamakastuksen toiminnalliset menetelmät saataisiin oikeasti peruskouluissa käyttöön, tulisi sille varata aikaa tuntijaosta alkaen. Käytännössä draamakasvatuksessa kyseessä on konkreettinen toimintamuoto, jossa yhdistyy mm. toiminnallisuus ja vuorovaikutus (esim. aihetta käsittelevät pelit/leikit) taidekasvatuksellisuus (aiheesta tehdään vaikkapa runo, maalaus tai patsas) draaman muotokieli (esimerkiksi samastuminen päähenkilön tunteisiin) sekä olenaisena osana myös oman ajattelun ja ongelmanratkaisukyvyn kehittyminen. Draamaonopettajalta tarvitaan paitsi innostuneisuutta ja pientä luovuutta myös pedagogista osaamista ja kykyä soveltaa työtapoja erilaisille ryhmille toimiviksi kokonaisuuksiksi.
Draaman maailmassa on tärkeää, että jokainen osallistuja voi
osallistua toimintaan omista lähtökohdistaan käsin vaikka vain sivusta
seuratenkin. Draamaa oppimismenetelmänä voidaan määritellä omaa ajattelua
herättäväksi, voimakkaasti osallistavaksi, mukaansa tempaavaksi tekemiseksi,
jossa osallistuja kokee onnistumisen hetkiä ja elämyksiä. Toiminta voi sisältää
esimerkiksi erilaisten eettisten kysymysten käsittelyä draamatarinan muodossa
tai tarkoittaa yhdessä käsikirjoitettavaa ja esitettävää oppiaineeseen
liittyvää näytelmää. Tekeminen ja prosessi tarjoavat monia erilaisia hetkiä
käsitellä vaikeitakin asioita ja antaa erilaisille tunteille näkyvä muoto.
Merkityksellistä ei ole hieno esteettinen lopputulos kuten valmis teatteri
esitys, vaan pikemminkin yhteinen matka, joka tehdään yhdessä kaikkia
osallistujia kuunnellen. Draama on myös
käyttökelpoinen eri oppiaineita yhdistävän projektin pohja. Valmiin lopputuloksen
näkeminen ja prosessissa mukana oleminen voi parhaimmillaan toimia vahvana
minäkuvaa vahvistavana tekijänä. Onnistuminen
pienessäkin yksittäisessä harjoituksessa, vaikkapa vain avustavassa
sivuroolissa voi vaikuttaa positiivisesti itsetuntoon. Pienessäkin roolissa tai
harjoituksessa onnistuminen voi puolestaan olla hyvin merkittävää lapselle,
jonka koulumenestys ei ole välttämättä muuten parhaasta päästä. Yhdessä
tekeminen lisää tunneta joukkoon kuulumisesta ja ehkäisee parhaimmillaan jopa
syrjäytymistä.
Draamatyöskentely opettaa pettymysten sietoa, positiivisen ja kehitykseen tähtäävän
kritiikin vastaanottoa, muiden huomioon ottamista sekä pitkäjänteisyyttä.
Draamaprojekti on kokonaisuus, joka on toteutettava yhdessä erilaisten
osallistujien kanssa. Tiimityöskentely ja kompromissit ovat välttämättömiä
prosessin aikana. Työskentely tarjoaa myös todella hyvän mahdollisuuden
kokeilla erilaisia toimintamalleja ja tutkia tunteita niin ilmiöinä kuin
käytännössäkin. Nykymaailma luo lapselle paljon identiteettiin liittyviä
paineita. Jos lapsi tai nuori ei koe tulevansa arvostetuksi omana
ainutlaatuisena persoonanaaan se voi vaikuttaa suuresti kehittyvään
itsetuntoon. Yksi draaman tärkeimmistä tehtävistä onkin lisätä osallistujissaan
hyväksyntää toisia kohtaan ja auttaa huomaamaan kaikkien ryhmäläisten erilaisia
vahvuuksia. Draamakasvatuksen toiminnalliset tekniikat osallistavat
persooniltaan erilailla toimivia yksilöitä ja rakentavat kaikille kokemusta
siitä miten he voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa lopputulokseen. Tämä lisää
kokemusta minäpystyvyydestä ja vaikuttaa kokemukseen siitä, että teoillani on
vaikutusta.
Kenelle
vastuu lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja turvallisuudesta kuuluu?
Juha
Suoranta nostaa artikkelissaan Pikapiirto kasvatustieteellisen tutkimuksen
sisäisestä
työnjaosta
keskiöön kysymyksen siitä millaista kasvatustieteellistä tutkimusta Suomessa
ylipäätään tehdään. Suoranta tarkastelee kasvatustieteellisen tutkimuksen
työnjakoa sen mukaan millaista tietoa tutkimukset tuottavat ja kenelle tieto on
tarkoitettu. Suoranta (2011, 22) heittää keskusteluhaasteen siitä ettemme me
oikeasti tiedä millainen on suomalaisen yhteiskunnan kasvatusmaisema. Suoranta
(2011, 19) peräänkuuluttaa sitä julkista kasvatustiedettä, joka voisi opettaa
kunnioittamaan jokaisen ihmiselämän ainutlaatuisuutta ja
ainutkertaisuutta. Jukarainen,
Syrjäläinen ja Värri tuovat osaltaan julki artikkelissaan Kohti turvallista ja hyvinvoivaa koulua
–Valvontaa, vastuuta ja elämää erilaisuuden kanssa Suorannan (2011, 22)
kaipaamaa ajankohtaista tietoa koulujemme nykytilanteesta. Artikkelissa Pirjo
Jukarainen, Eija Syrjäläinen ja Veli-Matti Värri lähtivät keräämään
sisältöanalyysin avulla analysoitavaa tutkimusaineistoa 6.-9. luokan oppilaiden
kirjoitelmista tavoitteenaan kuvata ja tulkita oppilaiden omia kokemuksia.
Olennaiseksi tutkimustuloksista nousi se, miten oppilaat liittivät
turvattomuuteen vahvat yhteydet erilaisuuden ja kiusaamisen pelon kanssa.
Erilaisuutta ja toisin tekemistä pelättiin ja vartioitiin sen sijaan, että nähtäisiin
erilaisuuden positiivisia merkityksiä. Tässä ilmapiirissä oppilaan on vaikea
uskaltaa olla oma ainutlaatuinen itsensä. Myös kyseinen artikkeli sivusi taide-
ja taitoaineiden lisäämistä koulukielteisyyden vähentämiseksi. Artikkelissa viitattiin aikaisempiin
tutkimuksiin, joiden valossa taitoaineet ovat tärkeitä etenkin pojille, joiden
parista löytyy koulukielteisten enemmistö. Aikaisempien tutkimusten valossa
tekijät myös kirjoittivat siitä miten kouluväkivaltaan ei saada kestävää
ratkaisua kontrollia tai rangaistuksia lisäämällä. Huomionarvoinen asia oli
myös se, että valvonnalla voidaan vähentää poikien häiriökäyttäytymistä jonkin
verran mutta tyttöjen käytökseen valvonta ei juurikaan vaikuta. Toisin sanoen
halukkuuden muutoksen tulisi nousta lapsista ja nuorista itsestään.
Tampereella
toteutettuun tutkimukseen osallistuneet nuoret tiedostivat
yhteisvastuullisuuden arvoa ja pitivät tärkeänä, että oppilaat välittäisivät
toisistaan mutta tulisivat kuitenkin itse huomatuiksi. Tutkimuksen valossa turvallisuuden
tunne paranisi jos oppilaat voisivat kokea olonsa turvalliseksi myös vapaassa
leikissä ja koulumatkoilla. Olennaisen tärkeää tuntui olevan myös kokemus
huomatuksi tulemisesta. Draaman opetusohjelmaan ottamisen ohella perusopetuksen
tuntijakouudistuksesta puuttuu siis toinenkin perustavaalaatua tärkeä osa-alue,
jolla tähdättäisiin turvallisuuden lisäämiseen peruskouluissa. Uskon, että
draamatyöskentelyn avulla voitaisiin lähteä
rakentamaan kaikkiaan turvallisempaa opiskeluympäristöä ja käsitellä turvallisuuteen
liittyviä tekijöitä eri näkökulmista sekä opiskelijoiden todelliseen
kokemusmaailmaan liittyen. Tärkeää olisi
kasvattaa lasta aktiiviseksi osaksi yhteisöä, jolloin hän myös itse on
vastuussa koulun turvallisuudesta ja yleisestä opiskeluilmapiiristä.
Jukarainen, Syrjäläinen ja Värri uskovat, että siirtämällä painopistettä
pahoinvoinnista hyvinvointiin, voitaisiin saavuttaa jotakin huolimatta siitä,
että enemmistö tutkituista nykykoulujärjestelmän kasvateista toivoi nimenomaan
tiukempaa valvontaa ja kontrollia ratkaisuksi kouluturvallisuuden
parantamiseen. Myös itse uskon, että lasten ja nuorten omaa ajattelua ja
ongelmanratkaisukeinoja vahvistamalla voitaisiin päästä ulkoista kontrollointia
parempiin tuloksiin.
Mihin
yhteiskunnalla on varaa?
Jotta draamakasvatuksesta tai tuntijakouudistuksen mainitsemasta
draamasta tulisi oikeasti oppiaine muiden joukkoon, tulisi asenneilmastossa
tapahtua edelleen suuria muutoksia. Vaikka taide- ja taitoaineiden sekä
toiminnallisen tekemisen ja projektiluonteisen oppimisen edut tunnustetaan, ei
muutosta uuteen suuntaan kuitenkaan jostain syystä uskalleta ottaa. Suomessa
tuntuu olevan pitkät perinteet sille, että opetus on kuitenkin viime kädessä
opettajajohtoista ja oman pulpetin takaa tapahtuvaa kontrolloitua toimintaa,
jossa oikean tiedon jakaminen on opettajan vastuulla. Ellei lapsille ja
nuorille tarjota tulevaisuudessa mahdollisuutta aitoon osallistumiseen ja
mahdollisuuteen toimia itse omassa elämässään aktiivisina toimijoina, ei
tuntijakouudistuksen kautta todennäköisesti saavuteta suurtakaan muutosta
verrattuna vallitsevaan tilanteeseen.
Ja viimeistään nyt olisi
jo korkea aika tuoda esiin se seikka, että suomalaisessa peruskoulussa
ei välttämättä ylipäätään tueta niitä valmiuksia, joita aikuisilta yhteiskunnan
jäseniltä odotetaan. Vaikka parannuksia opetukseen on tullut huomattavasti
viime vuosina, tuntuu koko koulujärjestelmä pohjautuvan systeemiin, joka ei
palvele ns. korkean aktiivisuuden omaavia lapsia. Usein nämä
tietopainotteisissa aineissa menestymättömät lapset voivat olla kuitenkin
varsin pystyviä taitoaineiden kyseessä
ollessa. Tämä voi yksinkertaisesti selittyä sillä, että oppimiseen liittyy
heille liian vähän toimintaa. Koulussa pitää pystyä istumaan hiljaa ja
paikallaan opettajan määrittelemiä aikoja. Huomattava määrä tiedosta opitaan
joko kuulo- tai näköaistin avulla ja lasten tietoutta sekä osaamista testataan
kirjallisilla kokeilla. Kuitenkin työelämässä arvostetaan hyviä koulunumeroita
enemmän mm. ihmisen aktiivisuutta, sosiaalisia taitoja ja kykyä ilmaista
itseään; toisin sanoen niitä taitoja, joita koulussa olisi voitu opetella
luontevasti draamatyöskentelyn lomassa.
Pienillä lapsilla kykyä itsenäiseen ajatteluun, asioiden
kokeilemiseen, liikkumiseen, ja yhdessä tekemiseen on luonnostaan. On
jokseenkin nurinkurista, että lapsia aletaan pienestä pitäen hillitä kunnes monen hiljaisen vuoden jälkeen taas
työelämässä oletetaan, että henkilön tulisikin
aktiivisesti pystyä tuomaan itseään esiin ylipäätään työtä saadakseen.
Jokin ei kohtaa, ja tästä kertoo
osaltaan myös vuosittain kasvava määrä niistä nuorista, jotka jäävät tulevasta
yhteiskuntatakuusta huolimattakin ilman opiskelu-, työ- tai jatkopaikkaa
peruskoulun jälkeen. Tälläkin hetkellä suomessa elää eri arvioiden mukaan noin
30 000-50 000 yhteiskunnasta syrjäytynyttä nuorta. Peruskoulun 9. luokan päättäneiden sekä
uusien ylioppilaiden välitön pääsy jatko-opintoihin oli Tilastokeskuksen mukaan
vuonna 2011 edelleen edellisvuotta vaikeampaa (SVT 13.12.2011.) Vuosittain noin 10% peruskoulunsa päättävistä nuorista ei päädy
minnekään. Lasku on kallis: jokainen yhteiskunnasta syrjäytyvä nuori maksaa
yhteiskunnalle opetusministeriön laskelmien mukaan n. 1,2 miljoona
puhumattakaan siitä mitä nuoren toivottomuus ja näköalojen vähäisyys aiheuttaa
nuoren koko elämään ja tätä kautta koko yhteiskuntaan (Talous Sanomat 4/11).
Onko meillä siis todella varaa siihen, että jopa 10% nuorista peruskoulumme
jälkeen on vaarassa syrjäytyä?
Kun
mietitään niitä suuria muutoksia, joita Suomessa on
tapahtunut vaikkapa 20 viimeisen vuoden aikana voidaan nähdä, että suunta johon
ollaan menossa ei ole missään nimessä toivottava. Koulu,
jossa nykypäivän lapset elävät ei ole missään nimessä turvallinen tai suojattu.
Pienillekin lapsille on jo kehittynyt kyky tulkita ympäristön vaaratekijöitä ja
lapset sekä nuoret voivat kokea olonsa uhatuksi useita kertoja tavallisen
koulupäivän aikana. Jo nyt useat vanhemmat
esittävät ajatuksen siitä, että he voisivat maksaa lastensa mahdollisuudesta
käydä koulua pienemmissä ja turvallisemmissa opetusluokissa. Lasten ja nuorten
pahoinvoinnista kertoo paitsi teini-ikäisten lisääntynyt huostaanotto myös
kouluampumissurmien kaltaiset tragediat. Draamatyöskentelyä tai muita suuria
suunnan muutoksia tarvitaan kipeästi lapsiemme ja nuortemme tavoittamiseksi.
Uuden toiminta- ja kasvatuskulttuurin aika on ehdottamasti nyt. Suomessa, jossa
nähdään tarvetta kohdistaa säästötoimenpiteitä lapsiin ja nuoriin mm.
ryhmäkokojen kasvattamisen muodossa peräänkuuluttaisin draaman kautta
opittavien taitojen välttämättömyyttä entisestään. Lisäksi draaman käyttö on
verrattain edullista. Yksi asiansa osaava ihminen pystyy käynnistämään
pitkällisiä prosesseja ilman mitään erikoisvälineitä tai kustannuksia.
En esitä, että lisäämällä draama varsinaiseksi
oppiaineeksi voitaisiin yksinään pysäyttää lasten ja nuorten jo 1990-luvulla
alkaneista säästötoimenpiteistä lähtenyt syrjäytyminen. Käytännön
toimintakulttuurien muutosten ohella tarvitaan painavia hallituksellisia
taloudellisiakin linjauksia, joilla voidaan vaikuttaa yhteiskuntatakuun edes
nimelliseen toteutumiseen, lapsiköyhyyden vähentämiseen ja ylisukupolvisten
syrjäytymiskierteiden poistamiseen. Kuitenkin peräänkuulutan peruskoulujen
menetettyä mahdollisuutta opettaa jokaiselle arvokkaita, elämässä oikeassa
tarvittavia taitoja. Näitä olisivat tärkeimpinä mm. oppimaan oppimisen taidot,
halu ja motivaatio elinikäiseen oppimiseen, muiden kunnioittaminen, oman itsen
kunnioittaminen, ryhmätyövalmiudet ja halu vastuunottamiseen. Mielestäni
olennaista kaikkiaan ongelmakeskeisen lähestymistavan asemasta olisi kaikista
nykypäivän haasteista huolimatta lähteä tarkastelemaan niitä tekijöitä, joilla
voidaan oikeasti, ilman suunnattomia kustannuksia lähteä rakentamaan lapsille
ja nuorille parempaa peruskoulua.
Draama
hyvien oppimisen edellytyksien rakentajana
Narratiivisen
ja kvalitatiivisen tutkimuksen tekeminen on jatkossa tärkeä askel saada tietoa
lasten ja nuorten kokemusmaailmasta ja kasvatustodellisuudesta tämän päivän
Suomessa. Olisi myös tärkeää tuottaa lisää suomenkielistä tutkimusaineistoa,
jolla voitaisiin kertoa draaman mahdollisuuksista oppimismenetelmänä sekä luoda
draamaohjelmia, jotka käsittelevät nimenomaisesti kouluissamme vallitsevia
haasteita. Asenteita ja toimintamalleja kouluissa ei voida muuttaa syvällisesti
ainoastaan käskyin ja kielloin. Hyvin suunniteltuna draaman mahdollisuudet myös
erityisopetuksessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä ovat huomattavat. Draama
työskentelymuotona huomioi toiminnallisia oppijoita, auttaa asioiden
jäsentelyssä, tarjoaa mahdollisuuden tarkastella ihmisten välistä
vuorovaikutusta sekä tarjoaa välineitä erilaisten tunteiden ja ilmiöiden
tunnistamiseen, ilmaisuun ja arviointiin.
Jäkimodernissa
pirstaleisessa yhteiskunnassa elämän kenttä on laajentunut ja tullut
hajanaisemmaksi. Arki on nykyisin vaikeammin määriteltävä: koulu ei vain koulu
eikä perhe ole välttämättä selkeästi määriteltävä oma yksikkönsä. Koko
yhteiskunta muodostaa leikkikentän, jossa opitaan. Lapset ja nuoret tarvitsevat
välineitä tietotulvassa toimiseen sekä tilaa pohdiskella ja jäsentää heitä
askarruttavia asioita. Ymmärtääkseen itseään ja suhdetta ympäröivään
maailmaan on yksilön voitava määritellä itsensä. Määrittelyyn vaikuttavat
kokemukset, havainnot, tuntemukset, teot, tulkinnat ja muistot. Jokainen
elämäntilanteemme heijastuu minuuteemme, johon taitomme ja toimintakeinomme
ovat sidoksissa. Voidakseen toimia eheinä yksilöinä tämän päivän lapset ja
nuoret tarvitsemat kipeästi välineitä,
joilla he voivat hahmottaa, sanoittaa ja ilmaista kokemuksiaan, tunteitaan ja
tuntemuksiaan. Myös olennaisen tärkeää olisi, että jokainen lapsi ja nuori
ovisi kokea itsensä tärkeäksi ja arvostetuksi koulumaailmassa, joka on hyvin
suuri osa kehittyvän lapsen elämää.
Draaman opetutuksessa työtavat ja tekniikat ovat sovittu tapa
käsitellä aikaa, tilaa ja toimintaa ja niiden tarkoituksena on synnyttää
osallistujissa ajatuksia ja merkityksiä. Etukäteen suunnittelemalla draamaa
voidaan käyttää minkä tahansa oppiaineen opettamisen yhteydessä. Draaman
toiminnallisia tekniikoita voidaan käyttää myös kaiken ikäisten kanssa.
Pienemmät lapset saattavat nauttia draamatarinan elämyksellisyydestä ja
samastua kertomuksen hahmoihin. Nuoret voivat puolestaan saada turvallisen
mahdollisuuden päästä testaamaan erilaisten toimintamallien toimivuutta elämän
eri tilanteissa. Nuorten maailmassa voi olla hyvin vaikeaa ilmaista omaa
mielipidettään tai se ei ole vielä muotoutunut. Keskustelua voitaisiin tällöin
johdatella eteenpäin vaikkapa niin, että osallistujia pyydettäisiin pienissä
ryhmissä keskustelemaan tietystä asiasta jonkin annetun näkökannan kautta.
Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat ja niitä voidaan aina tilanteen ja ryhmän
mukaan soveltaa edelleen. Draamassa perimmäisenä tarkoituksena
ei ole niinkään ratkoa olemassa olevia ongelmia vaan pikemminkin havahtua
niiden läsnäoloon ja herättää keskustelua . Itse toivon voivani tällä
kirjoituksellani herättää osaltani keskusteltua siitä, että draama tulisi
viimeinkin saada oikeaksi oppiaineeksi muiden taito- ja taideaineiden joukkoon.
Lähteet:
Jukarainen,
Pirjo – Syrjäläinen, Eija – Värri, Veli-Matti.Kohti turvallista ja hyvinvoivaa koulua –Valvontaa, vastuuta ja elämää erilaisuuden kanssa.
Julkaisutiedot: Kasvatus 3/2012
Rusanen, Soile. 2001. Teatteri – huutolaislapsi suomalaisessa
koulussa. Teoksessa Korhonen, Pekka, Ostern Anna-Lena (toim.) Katarsis,
draama, teatteri ja kasvatus. Atena Kustannus. Jyväskylä.
Suoranta,
Juha. 2011. Pikapiirto kasvatustieteellisen tutkimuksen sisäisestä työnjaosta.Julkaisutiedot: Tieteessä tapahtuu 1/2012.
Opetusministeriö, tiedotteet. Perusopetuksen tuntijako uudistuu.
27.06.2012 Saantitapa:
http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2012/06/tuntijako.html?lang=fi
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Koulutukseen hakeutuminen.
ISSN=1799-4500. 2011. Helsinki: Tilastokeskus.
Viitattu: 23.1.2013.
Saantitapa: http://www.stat.fi/til/khak/2011/khak_2011_2012-12-13_tie_001_fi.html
Saantitapa: http://www.stat.fi/til/khak/2011/khak_2011_2012-12-13_tie_001_fi.html
Talous Sanomat. 2011. 4/18 Nuori putoaa putkeasta.
viitattu 23.1.2013
Saantitapa:
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/04/18/nuori-putoaa-putkesta-lasku-12-miljoonaa/20115003/139
Kommentit
Lähetä kommentti